|
|
|
|---|---|
|
Hej o ärade samling av ovärderlig kunskap och vetande! Jag har en fundering om partikelfiltret på min 118d. Hur regenereras det? Vet att vissa fabrikanter fetar på blandningen med jämna mellanrum för att "bränna ur" filtret men hur gör BMW? ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
| Hej Magnus. Ja det går till ganska precis så som du säger, fetare blandning som ger högre avgastemp som därmed bränner ur filtret:) | |
|
Vet inte om det sker med speciella tidsintervaller eller om det hela sker med hjälp av avgasmätningar eller liknande. Vet att många andra märken använder sig av avgasvärden och givare för att berätta för motorstyrdonet när det ska fettas på lite extra för att regenerera, vet också att andra märken slänger upp ett meddelande när regenereringen sker, som säger att man inte ska stänga av bilen när detta sker, vet dock inte hur det är med bmw, men kan tänka mig att det hela är på något sådant vis, dom andra märkena resonerar som så att om man stänger av under själva akten så sätter man igen filtret mera och då blir risken att man förstör det. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
Motorstyrningen får mätvärden om mottrycket i filtret och avgastemp precis före den. Är värdena rätt (tillräcklig avgastemp, för högt mottrryck och tillräcklig med bränsle i tanken), så sprutas det in extra bränsle vid efterinsprutningen, 118d har solenoid injectorer som kan göra tre insprutningar på högst 1600bar. Då höjs tempen i filtret till ungefär 700 grader som bränner bort sotet. Finns inga varningar om detta, stänger man av motorn under processen så återupptas det vid näste körningen med tillräcklig med temperatur. Det sker även automatisk en regenerering efter ett viss miltal (eller en viss tidmängd?) efter senaste regenerering har skett, detta för att vara på säkra sidan om t.ex. mottryckssensorn ger felaktiga värden. Så den behöver inte vara fullsatt om du har kört lugnt och regenerering sätts igång. De flesta människor märker aldrig av processen som oftast sker vid jämn fart på motorvägen. Dock köper man en 118d som en stadsbil, s.k. 'miljöbil' där man endast kör korta sträckor, så förstår ni att det kan bli problem om det aldrig blir en långkörning. Dock så har BMW miljontals bilar ute med denna teknik och finns det förhållandevis mycket få problem, andrä märken har haft stora bekymmer i jämförelse. Finns ingen anledning att (låta andra) slösa med soppan i onödan, äter man för mycket kaka tar den slut fortare. |
|
|
Är inget problem med långkörning för mig... kör "aldrig" kortare än 7-8 mil * 2 per vardag. Anledningen till att jag frågade är att jag läst att någon fått problem med partikelfiltret då de uppdaterat programvaran / satt effektbox. Men det kanske gäller de som ligger och kör mycket korta sträckor? ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Onehp- Jag personligen tror inte heller att det är någon risk att man förstör partikelfiltret eller sätter igen det såpass mycket att det skulle bli något knas om man stänger av under regenereringen, detta är bara vad jag har fått berättat för mig under mina tid som bilmeks lärling och sedan under den tiden jag jobbade som bilmekaniker. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
| Magnus: det är endast om man trimmar fel och får motorn att sota alldeles för mycket *före* filtret, att man kan få problem då det behövs regenerering alldeles för ofta. Filtret sätts även igen med tiden då det alltid uppstår lite aska pga av föroreningar som inte går att brännas bort. Så om motorn går för smutsig före filtret kan det påverka livslängden på filtret (slitage + behov av rengöring). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.