AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.353

E36 handbroms låser inte trots nya bromsbackar?

Fick nerslag på handbromsen av besiktningen på min "nya" E36a. Började med att försöka spänna den, både nere vid bromsklossarna och sen dra åt uppe vid spaken. Justerade den flera gånger men den klarade fortfarande inte av att låsa hjulen, klarar precis att hålla bilen på plats i en backe på säg 15 graders lutning.

Bilen fick nerslag på det vid förra besiktningen också. Plockade bort bromsskivorna o de för att kolla till klossarna vad jag kan se så ser såg handbromsbackarna nya ut. Dem hade slitits jämnt och fint. Böt dem igår iaf till nya men det hjälpte inte heller.

Någon som vet vad fan de kan vara?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Spänn bara tills den tar. Svårare lär det inte vara :)
Tyvärr är det inte så enkelt! Har provat att ha dem o ligga emot vid närsläppt läge men klarar fortfarande inte att låsa hjulen. Skivorna där backarna tar ser också bra ut...

Kan det va nån fäste som håller emot vajrarna som gått sönder?
yj
10
yjohanss
320iA Touring -04
Jag hade samma problem om i mitt fall var det den lilla mekanismen som expanderar bromsbackarna som hade kärvat ihop. Båda bakhjulen hade samma problem.

Jag löste det genom att smörja spruta lite olja via ett öppet hulbultshål, vänta ett tag och sedan slita i handbromsspaken tills det släpper.

Se Länk

... och det är item no 5 jag menar.

Tack för tipset! Ska ge det ett försök :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var ytterst försiktig om du ska laborera med olja genom ett bulthål. Då måste du ha en lång pip och träffa rätt, men en liten skvätt olja. Bromsar grundar ju sig som bekant på friktion och olja motverkar densamma ;)
Det bästa är att ta isär och putsa delarna med smärgelduk och smörja tunt med kopparpasta. Vid montage släpper du på wirarnas justering och ställer åt justerskruven mellan backarna tills det låser hjulet. Sedan backar du 10-12 snäpp och justerar wirarna så att bromsen tar på 2-3 snäpp på spaken. Detta för att mekanismen mellan backarna ska jobba i rätt läge.
Jesper von Wowern
#5-mojängerna krånglade på min e46 också, nya kostar inte mycket hos BMW.

/Jesper von Wowern
När du ändå har nere det igen kontrollera så att vajern/arna rör sig smidigt och bra.
Joo måste ta bort bromsoken, skivorna o hela köret igen och testa att dra i handbromsen för att se vad som händer. Att jag inte tänkt göra det tidigare när jag ändå haft skiten nere är ju idioti :)

Känns som att det är där felet måste ligga för så mycket annat finns de ju inte på en handbroms som kan gå fel?! Hinner inte mecka med det förens nästa vecka förmodligen :/
Ikväll har vi meckat isär hela köret igen. På högersidan hade sakerna som expanderat bromsbackarna gått sönder (Del nr. 5 i bilden ovan) så den sidan rörde sig inte alls. Där vajern fäster sitter en pinmbult som vridits sönder eller hur man ska beskriva de.

Vi hamra till den lite så pinnbulten gick i igen för alla butiker var stängda. Sen smörjde vi båda sidor och dem funkade nu. När vi skruva dit skivorna igen så kunde jag inte längre dra runt sidorna med handkraft äns med kryckan i första steget.

Men väl ute funka det inte alls. Tog knappt nånting på högsta läget, nästan sämre än nånsin tidigare.

Är något helt sjukt detta, både jag o farsan som jag hade med mig idag är rätt duktiga meckare men ingen av oss har nån idé vafan det är. Enda mer jag kan komma på är nya vajrar, nya expanderare och svarva rent insidan på bromstrumman :/
Det kan vara lite knepigt med handbromsar ibland. E36 har väl en basic uppbyggnad om jag inte minns fel. Så du har bytt backarna, bytt expandern, varjern? Allt rör på sig när du har borta skivorna, alltså nån får dra i handbromsen och nån kollar. Putsat till backarna så det är en bra yta igen på dem? Justerat ut allt lagom? Det ska börja ta lite på 1 hacket när du drar i spaken (på båda sidor!) Dra upp handbromsen och känn på hjulen när den är upphissad.

Bara skrev allt jag kunde komma på för tilfället :) hoppas de löser sig!
Det kan vara lite knepigt med handbromsar ibland. E36 har väl en basic uppbyggnad om jag inte minns fel. Så du har bytt backarna, bytt expandern, varjern? Allt rör på sig när du har borta skivorna, alltså nån får dra i handbromsen och nån kollar. Putsat till backarna så det är en bra yta igen på dem? Justerat ut allt lagom? Det ska börja ta lite på 1 hacket när du drar i spaken (på båda sidor!) Dra upp handbromsen och känn på hjulen när den är upphissad.

Bara skrev allt jag kunde komma på för tilfället :) hoppas de löser sig!
Den känns väldigt basic, därför är det svårt att fatta vad som kan gå fel!

När man drar i handbromsen nu expanderas båda sidor bra kan man se när bromsskivorna inte är på. Med skivorna på låses dem så inte handkraften räcker på första hacket (när man drar i bromsskivan) men fortfarande kan den alltså inte låsa hjulen på marken eller äns hålla bilen stilla i en lättare backe.

Imorrn ska jag inhandla nya vajrar o expanderare, strular de fortfarande hoppar jag från nån bro eller lägger ut bilen på blocket typ. Inte bestämt mig än ;)
Är trumman i skivan fräsch? Är det rost mm så kan du få försämrad bromsverkan. Putsa upp trummorna med smärgel tills de är blanka och fina i slitytan, pusta även till backarna lite sen skall det nog fungera!

Det behövs trots allt hyfsat med kraft för att låsa bakhjulen ordentligt, kanske bara det som är felet? Ta i mer helt enkelt!

Nää tyvärr inte de. Skivorna ser riktigt bra ut, blanka o fina i slitbanan o ingen beläggning vad jag kan känna. Beläggen är också fint inslitna nu när jag kört med handbromsen uppdragen för att slita in dem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att släppa wirarna helt när du justerar backarna som jag nämnde tidigare.
Igår så gjorde jag en insats o böt bromswirar och slängde dit nya expanderlås. Då funka det helt plötsligt. Lär vart vajrarna som blivit slitna och flexade för mycket men kunde inte se något fel på dem.

Tack för hjälpen härifrån :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske du justerade med lösa wirar då ;) Det ska man göra och backa 10-12 snäpp, för att ställa åt det sista med wirarna. Då jobbar hävarmarna i rätt läge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.