|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag vänder mig till er som kan detta bättre än mig. Sökte men hittade inte riktigt svar på min fråga. Jag har hittat en bil jag ska köpa. Den är köpt på kredit av förra ägaren och han sa det även till mig, så tror inte han vill luras eller något... Dock vill jag veta hur jag ska gå tillväga utan att göra bort mig. Vill ju inte få massa kravbrev efter ägarbytet. Nåt speciellt man ska tänka på? /John | |
|
Absolut enklast är att följa med nuvarande ägaren till banken och lösa skulden...klart!! Och lycka till förresten ;).. Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| Grejen är att bilen finns 30 mil bort, och jag jobbar ju när bankerna har öppet... Så jag funderar på om man kan ringa kredit bolaget och höra om man kan ta över krediten och sedan betala in den direkt när man köpt bilen. Eller är det en dum tanke? | |
|
Det funkar också klockrent;) Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Du kan ta över krediten men det är ganska krångligt...du måste först va säker på att du ska köpa bilen. Har du kollat på bilen? Det tar nämligen flera dagar att överta ett lån, papper ska skickas fram o tebax med underskrifter, dessutom kostar det nån tusenlapp i uppläggningsavgift för dig. Bästa alternativet är att du löser hans restskuld på plats via internetbank, det funkar på helgen, han visar dig sin senaste avi med restskulden, sen betalar du in den summan och skriver "lösen av lån" till samma bank/plusgiro, resten betalar du kontant ju. Då vet du att lånet blir löst, dock tar det ju självklart ca 1 vecka innan kreditspärren försvinner men det spelar mindre roll, ni kan göra ägarbytet ändå. MVH Peter |
|
| peddan: Det var ju smart! Det tänkte jag inte på. Men hur blir det med ägarbytet om kreditspärren inte hunnit försvinna? Väntar transportstyrelsen med ägarbytet eller får jag hem lapp att det ej går? (läste nån stans att man inte kan göra ägarbyte på bil med kredit) | |
|
I sådana här lägen tycker jag man skall kontakta "ägaren", dvs kreditinstitutet. Dom har ju det största intresset av att det går rätt till. Är dom bara hyfsat kundorienterade kommer dom att beskriva exakt hur dom vill ha det. Följ deras instruktioner så kommer det säkert att bli ok. Har man sedan hittat Bilen så kan det kanske vara värt att ta ledigt en dag för att affären skall kunna genomföras. Vidare tror jag att kreditspärren (rätta mig om jag är fel ute) inte ett hinder för ägarbyte, bara en upplysning till köparen att han riskerar att ta över ev. skuld om han köper bilen. Calle |
|
|
Har sålt en bil med kredit. Vi gick gemensamt till banken och löste in köparens postväxel till mitt konto, därefter betalade jag av resterande kredit på bankkontoret tillsammans med köparen. Funkade fint |
|
|
Tack så jätte mycket för era svar, mycket uppskattat! Ska ta och ringa kreditgivaren imorgon och prata med dom. fzmoto: jag hade redan planerat att ta ledigt, men känner ingen annan som kan få ledigt med så kort varsel, och vill ej åka själv :/ |
|
|
Det går utmärkt att du löser krediten och sedan gör ägarbytet på det regbevis som säljaren har. Det är nämligen inte en "spärr" utan det riktiga namnet har jag för mig är "äganderättsförbehåll med återtaganderätt" eller nåt sånt. Dvs, ingen bryr sig om krediten om inte förra ägaren slutar betala. Då tar kreditgivaren bilen av nästa ägare. Därför ska DU lösa krediten. Aldrig någonsin lämna det till säljaren. ------- //Lövet |
|
| ok. Nee, sånt vågar jag inte lämna till andra :P | |
|
lämpligt att du ringer kreditgivaren och kontrollerar vilket lösenbelopp det är på den dagen som du beräknar att köpa bilen, du ber dem maila dig beloppet och meddelar dig till vilket plus-eller bankgironummer som betalningen skall ske, du skall förstås se till att både kapital och upplupen ränta erlägges. Ni gör sen ägarbytet som vanligt på den gula blanketten från Transportstyrelsen och du postar den dit efter bådas underskrift. Du skriver också ett köpeavtal som båda undertecknar där köparen kvitterar att han fått full betalning för bilen. Sen fungerar det precis som Andreas skrev. /Anders |
|
|
Problemet är bara att "banksekretessen" förhindrar dig som tex köpare att få reda på det exakta beloppet som skulden är på....det är bara ägaren/ som får dem uppgifterna. Man måste helt enkelt gå efter senaste månadsavin på skulden ifråga. GANSKA krångligt och sura regler!! Det känns ibland som att reglerna är gjorda så att det ska va så krångligt som möjligt o lösa ett lån...självklart till bankernas fördel!! De lever ju på att lånen inte blir lösta:-) Ibland undrar man hur samhället är uppbyggt..... |
|
| Nja, pratade med kreditgivaren idag och hon sa bara "ring när ni är på banken så får ni reda på exakt belopp", så det är nog inga problem... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.