AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Vad är detför utväxling på en bmw320 e36?

kn
2
knacken
Bmw 320i e36 -92
Hej! Jag har en *bmw 320i-92 SEDAN* som diffklumpen börjar gå sönder på! Den "viner" eller tjuter när man kör, antar att det är något lager som håller på fara eller nått..
Skulle vilja veta vad det är för utväxling på den?
För den "lilla brickan" längst back på klumpen är så rostig så den går inte att läsa på, det enda jag kan se, är att det står något med 2,5 1 på slutet..
någon som har någon aning om vad det ska stå för "kod" på dom egentligen? Och det är originaldiff på den!

Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Det behöver inte vara diffen som låter. Är mycket möjligt att det "bara" är stödlagret till kardan som är slut. Brukar ge i från sig ett vinande ljud när den är dålig. Kolla upp den först är mitt tips.
kn
2
knacken
Bmw 320i e36 -92
okej.. Vad kostar ett stödlager då? ca?..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har med största sannolikhet 3.45 i utväxling på din slutväxel.

Men det är alltid säkrast att kolla. Enklast är att hissa upp ena bakhjulet och snurra på hjulet ett varv. Då ska kardanen snurra 3.45 varv - eller nästan 3.5 varv.

Jag tror närmaste utväxlingar är 3.38 och 4.10, så enda risken för ihopblandning borde isåfall vara med 3.38 slutväxeln.

Vill du vara mer exakt så snurrar du på hjulet exakt 11 varv, då ska kardanen snurra exakt 38 varv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.