|
|
|
|---|---|
|
Dags att släppa sargen och komma in i matchen... dax för min första BMW. Har behov av en E61:a, tittar på 08:or. Den vita lilla ängeln på axeln säger 520d, den är ju så ekonomisk... Den svarta lilla ängeln på andra axeln säger 530i eller 530d, verkar roligare. Jag tror mig ha fått ganska bra koll på 520d utbudet och vilket pris jag kan förvänta mig. Men 530 är lite svårare. Har hittat nedanstående annonser, men får inte riktigt ihop prislapparna. 530i verkar väl dyr med tanka på mil/utrustning mot 530d:n.. Eller missar jag något? Länk! Länk! Så... vilken bil ska jag välja av ovanstående? Jag har ingen religion gällande bensin/diesel. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Det är nog endast du själv som kan avgöra. Bensinsexa är ju aldrig fel men driftkostnaderna blir högre i längden. Sedan får du tyvärr även uppskatta hur stor risk det är att bli av med M-paketet (530d) där du planerar att parkera din nya kärra. Det är riktigt trisst men man får ha det i åtanken. Det blir inte fel hur du än väljer så länge det är ditt val :). Själv föredrar jag 530i men hade inte haft något emot 530d :). Ser iaf snyggare ut med M-paketet. Sedan känner du väl till att N53 motorerna (LCI och bensin) har haft problem med högtryckspumpen? Min farsa äger en 523i från 2008 och han har inte haft några problem men många på forumet har klagat. |
|
Bilen kommer att stå i eget larmat garage när jag inte är ute och kör, så risken för stöld av m-paket borde vara mindre än vid parkering på gatan... Det jag funderar på är hur andrahandsvärdet blir på bilen blir om några år om jag köper en 530i utan M-paket mot en 530d med M-paket. Prislappen är ju den samma nu? (Dock några mil upp på 530i mot 530d.. så lite prutmån borde väl finnas där ) Hur märker man att högtryckspumpen strular och vad kostar det att åtgärda? |
|
|
Om/att driftskostnaderna blir högre eller lägre diesel kontra bensin beror ju på flera faktorer, framförallt körsträcka. Även skattesats etc. Dessutom har ju prisdiffen mellan bränslena i stort sett försvunnit, eller t.o.m. omvänts mot hur det tidigare alltid varit. Är det vanligt att folk blir av med M-paket? |
|
| Hade valt 530d med M-sport. Historiskt så har bilar med M-paket alltid varit mer eftertraktade än de utan. | |
|
Svårt val, jag är dock frälst vid bensinmotorer och om du inte kör så mycket att en dieselbil ger en stor besparing hade jag rent generellt valt en 530i. Det har diskuterats mycket kring N53-motorn men vad jag förstått är det vid försiktig körning som den sotar igen (Inget problem för min del...), och att det i övrigt är ryckningar när motorn byter mellan mager och normal blandning som är irriterande med denna motorn? Sedan har en del haft problem som påverkar bilens driftsäkerhet med, men det finns motsvarande problem med dieselmotorn M57/N57 eller hur? Fördelarna jag ser med 530i är att du får en härlig sång och en motor som bjuder in till att pressas, du slipper även det tveksamma ljudet av entreprenadmaskin när du startar bilen på morgonen och att stå stilla vid ett rödljus med en E61 diesel är faktiskt ingen genuin premiumupplevelse. Jag skall inte påstå att den skakar för det vore fel, men om vi säger som så du missar inte att det är en dieselmotor i bilen. En bensinsexas jämna gång har den inte, och ljudet avslöjar om inget annat dieselmotorn. 530d har å andra sidan sina fördelar, den har en lugnare karaktär som gör E61 till mer av en snabb glidarbil. Sedan låter den tråkigt jämfört med bensinsexan men det är ett högt mål att sikta mot, dieselsexan råmar faktiskt gott och bjuder på en liten sång den med! Den stora fördelen med diesel tycker jag är förbrukningen, och att skillnaden mellan snålkörning och hård körning inte är så stor. Visst går 530i att köra riktigt snålt, men trycker du på så skjuter förbrukningen iväg. Min E61, och de 530d jag provkörde innan köp, var mycket snåla om man körde försiktigt (Under 0.7L/mil helt klart) men drack inte så farligt mycket mer om man körde aggressivt. Men av ovanstående bilar så hade jag nog valt 530d oavsett, de kostar lika mycket men jag ser fler fördelar med denna. M-paket är kanske inte nödvändigt men snyggt och ger ett högre andrahandsvärde, sedan är bara M-ratten i sig guld värd. Ljus inredning är även det extremt snyggt och ger mer lyx-känsla, personligen är jag så trött på svart. Sedan har den ett lägre miltal, och kommer nog som dieselbil med M-paket hålla värdet bättre som jag nämnde ovan. Lycka till! :) //Bjersér |
|
|
Citat Bjersér: "Fördelarna jag ser med 530i är att du får en härlig sång och en motor som bjuder in till att pressas, du slipper även det tveksamma ljudet av entreprenadmaskin när du startar bilen på morgonen..." :-D |
|
|
Om den länkade 530d är så fin och verkligen har gått 5100 mil så är det ett bra pris anser jag. M-paket säljer alltid bättre. Glöm inte bort att kolla 530xd också! X-drive är guld värt till vintern. KÖP! /F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.