|
|
|
|---|---|
|
Tips på någon produkt som förhindrar att dörrarna fryster när det blir minusgrader? Mina dörrarlister på min e39:a fryser fast mot karossen. Jag får alltså upp dörrhandtagen oftatst och låsen men inte listerna, som får en frost/is hinna på sig och fastnar rejält. Jag vet inte om det är någon jag bör undvika eller så. Har för mig att man skulle akta sig för något (men minns inte vad och kan ej återfinna det). Listen på dörren är ju både av gummi och någon typ av tyg/sammet. Idag hade det frusit så är tacksam för bra lösningar inför värre dagar med mer minus. | |
|
Det är bra att ta bort silikonet på gummilisterna ifall någon innan har tex användt silikonbaserat listmedel, ganska vanligt, de flest vanliga medel har sådant i sig, heter tilloch med listsilikon eller liknande. BMW har 2 st produkter, en som heter Silcone remover och en som heter GummiPflege , använd först borttagaren och sedan pflegen. Det gör listerna mjuka och fina, det har funkat bra för mig utan problem. En självklar sak är ju även att torka noggrant efter tvätt av bil så det inte fryser, men det antar jag att du redan vet :) Mvh |
|
|
Det finns produkter som är specialanpassade för just det ändamålet. Jag använder dem när jag tvättat bilen på vintern. E |
|
| E, hur menar du nu ? vad är det för "speciella" produkter ? | |
| Ta ett vanligt stearinljus och gnid på dina lister, funkar klockrent! Mvh | |
| Just ja så var det. Men Varför ska man inte ha silikonbaserat. För det verkar ju som att en del "smörjmedel" har det i sig... | |
|
Jag använder ett silikonstift som heter "Lista silikonstift" som säljs på bensinmackar. I toppen på flasken finns en liten svamp som används för att smidigt stryka på vätskan på gummilister vid dörrar, bagage och motorhuv. Smidigt enkelt och jag använder det på vintern för att hindra att dörrarna fryser fast när jag varit och tvättat bilen. E |
|
| Ok, då är det frågan silikon eller utan silikon... De vanliga medlen så som det du har "E" har ju ofta silikon i sig och varför är det så om många anväder utan och ibland svär över om någon använt silikon på samma yta tidigare? | |
|
Jag vet att lackerare brukar svära över silikon. Det blir på något sätt svårt att få bort silikonet. Det är det enda argumenet jag känner till. Finns det fler? E |
|
| Man kan få ett knarrande ljud när karossen vrider sig och får listerna att röra sig mot en lackad plåtyta. Det råkade jag ut för på bruksbilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.