|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
tror alla "dyra" prestandabilar med bensinmotorer har tappat en hel del under senaste halvåret. /Anders |
|
|
Det är ganska intressant hur bilar med stora bensinmotorer har kraftiga cykler när det gäller andrahandsvärde. Innan jag köpte AMG:n tidigt 09 så hade jag följt marknaden i ett år och priserna hade stått i princip still. Få exemplar till salu bidrog säkert till detta. När jag sålde bilen 2 år senare dvs tidigt i våras så var bilden en helt annan. Högmilade importer i tveksamt skick dumpade priserna och även nyare och fräschare bilar drogs med i fallet. Från stabilt andrahandsvärde till fritt fall på 2 år. Ju nyare och dyrare en prestandabil är desto bättre håller den värdet. Det verkar finnas både en ekonomisk och psykologisk effekt som styr. När bilen är så pass ny och då dyr så verkar antalet köpare vara begränsat. De som köper bilen tar hand om den eftersom man betalat mycket pengar. Så länge den kedjan hålls intakt verkar andrahandsvärdet också vara högt. När de tidiga årsmodellerna börjar falla i pris (först och främst i Tyskland kanske) så importerar någon en högmilare från Tyskland till ett bra lägre pris än vad den rådande marknaden i Sverige ligger på. När dessa bilar väl börjat komma in, och säljas i ett ental led neråt så påverkar detta prisbilden på samtliga bilar. För varje psykologisk gräns som bryts nedåt så påverkar det priserna på samtliga bilar (första bilen under 400 000, första bilen under 300 000 osv). Även om man kan säga att 50% av nybilsvärdet kanske stämmer efter 3 år så är inte kurvan på något vis linjär. Sorry för romanen, men det är ett väldigt fascinerande ämne. Och det finns väldigt mycket pengar att tjäna om man kan pricka de här kurvorna rätt. Det kan vara så att bilar går från 410-415 000 till 350 000 på någon månad bara. Helt plötsligt bär inte marknaden ett pris över 400 000. Trots att priserna kanske legat stabilt ett bra tag. Jag tror att E60/61 brutit igenom ett par barriärer, men frågan är om det stannar här? |
|
|
Jag tror att M5 måste ner under 300k inom kort framtid. Nästa BMW som kommer inleda fritt fall inom kort är X5 e70. Dom har legat ganska stabilt runt 330k +-5% det senaste året, men till nästa sommar kommer man kunna köpa en fullbombad X5 för 260k-280k. 1-serie och 3-serie utrustade med snåla dieslar, sportstolar och xenon, kommer att hålla sitt värde mycket bra. |
|
|
Anders: Visst har du rätt, vänster bakdörr skall det ju såklart vara. Men jag tycker ändå det ser misstänksamt ut. Saknar RAILS! Jag har tittat på bilen ett otal gånger och ALDRIG uppmärksammat det. Förbluffande vad man kan missa när man inte letar efter det, men jag håller med, den ser ut som en hund utan svans! Håller med acey om att värdet på nyare prestandabilar är stabilt tills dom i princip kollapsar, men då är dom ju inte per definition "nyare" längre. E61 är ju en gammal modell och en ny M5 finns ju dessutom ute på marknaden nu. Intressant är att dom nästan är billigare i Sverige än i Tyskland just nu. Drawls svensksålda är t.o.m billigare än motsvarande tysklandskärra. Något att tänka på om man är spekulant på nyligen importerade bilar tex. Jag väntar på det stora värdefallet på S4 avant, men den håller sitt värde stenhårt fortfarande...:/ |
|
| ja jag hade nog väldig tur med tajmingen, det var visserligen ett väldigt fint exemplar men ändå. Intressant är också att prisskillnaden Sverige/tyskland var när jag köpte den i februari "enorm" och nu är det tydligen nästan dyrare i tyskland.. Lite väl snabba upp/nergångar i min värld, intressant.. | |
|
Hugger tråden lite! Finns det några Sv-sålda M5 Touring i vitt? Finns det några importerade i vitt, nån som känner till det? |
|
|
mr_m3: Det har varit två? vita (svensksålda) ute i år - den första stod på Förenade bil, sen dök det upp en på en vimpelhandlare i Skåne. Jag kan dock tänka mig att den senare är samma som den som stod hos FB. Så minst 1 vet jag av de 27? sålda. Tror det finns en sammanställning i någon av alla trådar, där vill jag minnas att de flesta var svarta. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Det finns totalt 69 st E61 M5 T i Sverige. 35 st är svensksålda. 1 av dessa är vit. Bland dem importerade så är det 2 st vita. |
|
|
Då borde det kanske va läge att importera en vit M5 Touring, letar fortfarande. Tycker ju att det borde komma ut nån i tyskland till bra pengar innan sommaren kommer igång! |
|
|
Länk Det finns, men som sagt tidigare, dom är dyra i tyskland nu jämfört med sverige. |
|
|
Det finns totalt 55 st vita E61 M5 T i LHD. |
|
| Bmw göteborg hade en vit Touring tillsalu för ett tag sedan, riktigt fin var den. | |
|
Den har följande spec: Fahrgestellnummer WBSPV91040CT93267 Typ-Code PV91 Typ M5 (EUR) E-Baureihe E61 (M5) Baureihe 5 Bauart TOUR Lenkung LL Türen 5 Motor S85 Hubraum 5.00 Leistung 373 Antrieb HECK Getriebe MECH Farbe ALPINWEISS 3 (300) Polsterung LEDER MERINO/SCHWARZ (LKSW) Prod.-Datum 2007-04-17 Sonderausstattung Nr. Beschreibung 1CA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE 2MB M LM RAEDER DOPPELSPEICHE 167 M 261 SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE 322 KOMFORTZUGANG 417 SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. 428 WARNDREIECK 464 SKISACK 488 LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER 496 SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE 502 SCHEINWERFER-WASCHANLAGE 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 524 ADAPTIVES KURVENLICHT 609 NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL 610 HEAD-UP DISPLAY 672 CD WECHSLER 6-FACH 676 HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM 698 AREA-CODE 2 737 INTERIEURLEISTE ALU SHADOW,GEB. 761 INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG 8SA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG 8SP COP STEUERUNG 850 ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT 863 SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA 877 UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL 885 SCHWEDISCH/BETRIEBSANL./SERVICEHEFT 9AA AUSSENHAUTSCHUTZ Serienausstattung Nr. Beschreibung 302 ALARMANLAGE 423 FUSSMATTEN IN VELOURS 442 GETRAENKEHALTER 459 SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY 473 ARMAUFLAGE VORN 494 SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER 522 XENON-LICHT 534 KLIMAAUTOMATIK 540 GESCHWINDIGKEITSREGELUNG 548 KILOMETERTACHO 563 LICHTPAKET 710 M LEDERLENKRAD 760 INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE 775 INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT 851 SPRACHVERSION DEUTSCH |
|
|
Vad säger ni om utrustningsnivån på denna: Länk |
|
|
Den där har nog mer utrustning än vad som står - jag ser bla. Individual högtalarna i den. Specen kommer nog fram snart eftersom reg.numret syns. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA S316A AUTOMATIC TAILGATE OPERATION Koffertluckamekanism automatisk S402A PANORAMA GLASS ROOF Panoramatak elektrisk S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S464A SKIBAG Skidsaeck S470A CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT Isofix-System S496A SEAT HEATING FOR REAR SEATS Sätesuppvärmning bak S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S524A ADAPTIVE HEADLIGHTS Adaptivt kurvljus S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S610A HEAD UP DISPLAY Head-up display S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S6FLA USB-/AUDIO INTERFACE USB-/ljudgränssnitt S737A INTERIOR TRIM ALU SHADOW, BRUSHED Interiörlister, Alu Shadow, borstade Kod S752A INDIVIDUAL AUDIO SYSTEM Individual audio system S850A ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT Extra-Export tankning S853A LANGUAGE VERSION ENGLISH Språkversion engelska S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa S877A DELETION CROSS-OVER OPERATION Korsvis manövrering utgår S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning svenska S8SAA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION Navigation access request,country-spec. S8SPA COP CONTROL Styrning COP S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S442A CUPHOLDER Burkhållare S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S473A ARMREST, FRONT Armstöd fram S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S540A CRUISE CONTROL Hastighetsreglering S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S563A LIGHTS PACKAGE Belysningspaket S710A M LEATHER STEERING WHEEL M läderratt S760A INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME Högglans shadow line S775A INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE Takhimmel antracit Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Men inga rails.. Ummm /Anders |
|
|
Rails går att eftermontera för ca 10300 kr. |
|
|
Mycket snyggare utan takreling, dessutom sänker dem toppfarten=). Stephan |
|
| Stephan: Men dom kanske hjälper till för högfartsstabilitetet...;))) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.