AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.105

Gjort service på e38an

Haft bilen på service. Det är en speciell känsla när man gjort service på bilen. Jag uppskattar bilen ännu mer efteråt, inbillar mig att den går ännu mjukare. Så är det varje gång jag haft den på service. Någon som känner igen sig? Jag vet att det är nördigt.
Njae, men det beror väl lite på hur omfattande service det varit, vad som gjorts. Eftersom jag själv byter olja + filter två ggr/år så känner jag knappt någon skillnad.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Lämnade min E38 idag för byte växellådsolja och filter, bakaxelolja och samtliga remmar/löphjul på motorn. Hoppas de 10.000 kronorsväxlingarna känns ännu mjukare sen :D
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Kom hem nyligen efter en tur,växel lådan växlar inte helt perfekt
hoppas det blir ändring efter servicen den 28 Nov.Annars blir jag sur.
Men annars jo det brukar kännas bra.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Växellådsoljan är viktigare att byta än man tror. Sägs ju att oljor inte behöver bytas i automatlådorna men gör man det håller dom bra mycket bättre. Man kan ofta märka skillnad på växlingarna också :)

Har bytt på tidigare 850 och även på min fd och på farsans V70 visst gör det skillnad :)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Håller på med service på min 740.. Jag tror nog den kommer gå bättre med "nya" motorn än den gamla som hade ett stort hål i sidan o en vevstake som är av. Men motorn gick!! så bilen kördes in i garaget. Hoppas även den ska gå lite tystare o jämnare efter servicen :)
Exclusivt värre BMW med V7a, fast måste ha skramlat en del med trasig vevstake, kanske en del oljespill likaså? Vad var orsaken? Oljepumpen?/ Nyfiken.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Fagersten hur blev servicen på din bil nöjd eller?
Värt 10000kr? blev det sammetslena växlingar?
Bara undrar.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
När jag lämnade in min E28 och E34 på service brukade jag också inbilla mig att de går mycket bättre efteråt. På E38 märker jag ingen skillnad heller eftersom jag liksom andra servar den så överdrivet ofta och kör så lite mellan servicarna.

BMW 4 Life
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Efter servicen så tycker jag den växlar lite senare vid lugn körning. Vid kickdown på läge A på lådan växlar den vid något lägre varvtal. Med tanke på att jag inte kunnat testa helt pga mycket trafik låter jag detta ej vara skrivet i sten.

Det mest värdefulla för min del var bytet av generatorrem / acrem och samtliga rullar det gjorde riktigt stor skillnad. Nu hör man bara en mjukt spinnande V8 och inte massa trågika lagerljud från rullarna :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.