|
|
|
|---|---|
|
tjena ! Har en 320i E46:a en 01:a har rullt 13500 mil som dricker mycket olja behöver fylla på varannan eller vart 3:e månad ca halv till 1 liter varje gång, oljelampan tänds i början gult och släcks o efter någon vecka rött, det märkliga är att allt fungerar perfekt inga missljud från motorn och den går jämnt och fint , och har aldrig haft större problem med den , har iofs bytt kamaxelgivare på den och en luftslang på bmw för ca 1 år sen, skulle uppskatta lite svar o tips / essse | |
|
Hur många mil blir det för dig mellan på fyllningarna utav olja? Mycket kall körning eller? (Korta streckor) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Läste en annan tråd om hög oljeförbrukning samt tips på åtgärder. Sök på wd40 i forumet så får du upp den tråden. Nåt trix med olja? /G |
|
| Har haft samma problem, gjorde nyligen oljeservice och hällde i Wynn's ENGINE STOP LEAK .. har inte kollat nivån än.. ska köra ca 80mil nästa vecka efter det tänka jag kolla om nivån är exakt som när jag fyllde på. | |
| Min drar betydligt mer olja när jag kör längre sträckor lite hårdare. Om man kör mkt korta sträckor är ju en teori att oljan späds ut med kondensvatten som sedan kokar bort när man kör längre turer. Gasar väl lite mer än snittet när jag åker långt så jag kopplar ökad oljeförbrukning till körsättet. Ngn som kör med ägg under pedalen en längre sträcka och då också får högre förbrukning? | |
|
saken är den jag har inte riktigt koll på hur många mil mellan varje påfyllning men ja kör ju till jobbet varje dag ca 2 mil fram och tillbaks och på morgonen brukar ju oftast vara att man har bråttom att man kall kör den direkt vilket inte är det bästa och så åker ja till malmö två gånger i månaden vilket är 20 mil för mig fram och tillbaka, o sen kör ju jag inte alltid den "lagligt" om man säger så men de bör väl inte påverka oljeförbrukningen så mycket? |
|
|
Kall körningen i sig gör en del. Ska gärna låta den gå varm innan det börjar gasas. Det är ju olika mellan bil och bil, men som min egen som jag även kör på bana mellan åt, så tar den c:a 0,5 liter mellan servicarna på den vanliga körningen. När jag sedan vädrar henne på banan sörplar den i sig 0,5 liter på c:a 10-12 mil som det blir på banan för min del. Sen hänger det lite på vad för olja du använder också. Jag tror alla fall du kan få ner förbrukningen lite om du låter den gå varm innan du gasar. Själv så drar jag inte min över 3000 varv de första 10-15 minuterna. Men som sagt det kan även bero på bil till bil. Vissa drar mer än andra, men jag är själv inne på min 5:e Bmw och använt och kört de alla likadant och alla har druckit detsamma. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.