AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
935

Byte utav rotor M30B35 M535i

Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Ja som rubriken lyder jag har ingen reparationshandbok och ska byta rotor men fattar inte hur den kan sitta så in i HELVETE det är ju 3 st insexbultar.
Jag har insexhylsor på 3/8 med spärrskaft men jag rubbar dem inte en mm.
Är det nån låsning någonstans jag missar ? för jag tror om jag tar i mer då går nåt sönder. ?
Den kan sitta så in i *. Jag tror t o m jag fick använda avdragare, men har den suttit länge så kanske det inte är så konstigt.
Visa användare
132
Mr_Beemer
alltså jag får itne ens loss skruvarna?
Inga låsmuttrar eller något bakom som jag bommat, är inte vid bilen nu nämligen. ?
Förresten, menar du bultarna så satt de också något oerhört. Enda som fungerade var "snärt-modellen" dvs hypersnabbt slag, annars hade jag dragit samtliga runda. Kanske var det jag mindes.
Mutterknackare torde vara utmärkt om du har tillgång till det. Jag gjorde det i en verkstad men tänkte tyvärr aldrig på det.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Det är bultarna jag har problem med och kommer inte åt med någon mutterknack där tyvärr isf får jag plocka ner båda kylarna och grillen och det har jag ingen större lust att göra.
Kan inte fatta hur ett par m4/m5 bultar lr vad det är kan sitta så in i helvete och med en sån liten insexskalle.

/Klas
Jag höll på länge och väl men det som till slut löste problemet var en förlängning som jag sedan smällde till blixtsnabbt, ungefär som man måste göra med viskofläkten. Jag fattar inte heller hur det kan sitta så. Gänglås minns jag inte att det fanns, det var helt rena som jag minns det.

När det väl släppte kunde jag skruva ut resten med fingarna, så det berodde inte på ärgade gängor.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Hej
Sådär nu var rotorhelvetet loss. .
Gick med bits och snärtmodellen på en av skruvarna dem andra 2 jäklarna
vart runda.
Så på dem andra fick det bli svetstången och knäckmodellen. .
Nu återstår bara hopmontering och se om han går bättre.
Men först ska E39an få sig en ny tryckpump.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vill minnas att även mina satt lite väl hårt - det är ju för fasiken bara 3mm insex och det håller inte för mycket! Fick använda snärtmetoden på en av skruvarna.

Här är en komplett guide iallafall
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.