|
|
|
|---|---|
|
Hej, har som manga andra, eller i allafall nagra, nu idag tyvaerr konfronterats med ett urladdat batteri!!! Bilaen har statt 1,5 veckor och vaegrar o starta! Maerkligt att dagens bilar vintertid inte ska kunna sta 1,5 veckor utan o koeras och sedan i pricip inte fungera! Min fraga till er aer om jag nu demontera batteriet och laddar upp det eller drar till BMW och laemnar bilen daer en dag foer o ladda upp bilen. Verkar som manga har haft problem med lampor (i instrumenten och visarna) som maste slaeckas efter batteri byte och uppladdningar. Mvh marineutter | |
|
Larv, ladda med en riktig laddare av modern switchad helautomatisk modell (CTEK eller Exide t.ex) och låt bli att pilla på bilen (öppna/stänga dörrar etc) när du laddar så fungerar det utmärkt. Diverse koder för låg batterispänning har du redan fått iom att batteriet är tomt, det gör inget att ladda upp den. |
|
|
Varför åka till bmw om du kan ladda upp det själv? Troligtvis har du något som drar, hur som helst så måste du ladda upp det på en gång annars kommer det att sulfatera. |
|
|
delorian; Aker till BMW foer de kan maeta upp batteriet och har snabbladdare. Monterade ut batteriet, ett stort och tungt as till batteri, och mlaemnade in det foer o fa det uppladdat 100% sett till att vintern kommer. Drar inget nagonstans, manga andra som har 5-serie (aeven andra modeller?) som har fatt sina batterier urladdade pa 2-3 veckor. Far det tillbaka utan nagon kostnad och eventuelle felkoder eller mystiska andra ting, kommer de ocksa ta bort utan extra kostnader - god service. Koer inte sa mycket generellt mer med bilen, sa tror att detta + semestern aer orsaken. Dock aer batteriet sen 2004, och torde beorja visa sina brister. Mvh marineutter |
|
| Bara för info: Det går bara att snabbladda första delen av laddcykeln, för att nå 100% är det laddning över natt som gäller. | |
|
Om batteriet är 7-8 år så är det nog inte mycket att orda om, det har säkert gjort sitt, många kommer inte upp ens i 5 år osv. Eftersom man oftast kör omkring med 50-75% laddning i batteriet är det lätt hänt, t.ex 1-2 veckors stillestånd, lite kyla osv, att komma ner till nivån där det inte går att starta längre. Som redan skrivits, ladda kan man göra själv, och snabbladdning är ett relativt begrepp vad gäller blybatterier. Att få i laddning tillräckligt för att starta går relativt snabbt, men full uppladdning tar alltid runt ett dygn. Stödladdning några gånger då och då med en bra elektronisk laddare är alltid bra i alla bilar, även med fullt friska batterier. FP |
|
|
Jag laddar mitt ungefär varran månad då jag kör så lite. Och precis som du säger folke det är kyla som påverkar, elbakruta framruta, m.m. Borde egentligen ladda oftare. När jag sålde bildelar så fanns det en rädsla bland en del kunder angående ladda batteriet, de ville utan laddade den en gång eller körde runt i tron om att det laddades upp, med sulfatering som följd när de tinte höll en vinterdag. |
|
|
Fick batteriet uppladdat av BMW utan kostnad. De maette aeven upp batteriet och bekraeftade att batteriet har ett max av 80% av sin datida spaenning. Batteriet aer fran 2004 da bilen aer ny sa batteriet har hallt laange. BMW sa att sett till att det aennu aer 80% att det vid samma koersaett kommer att halla 5-7 ar till. Koer mycket langa straeckor hela tiden, kanske daerutav att det hallt sa bra!!! mvh manrineutter |
|
| det blir 13 - 15 års livslängd på batteriet, vad baserar de det beslutet på? | |
|
Det är en vansklig bedömning. Man menar säkert 80% av sin ursprungliga kapacitet, inte spänning, i annat fall är en cell borta... Vid 80% skrotar man vanligen batterier, speciellt i lite kritiska utrustningar, UPS och liknande. Om man vill åka om kring med ett startbatteri som har t.ex 80% av ursprungskapaciteten så är det upp till en själv så klart. Tyvärr dör de flesta startbatterier den plötsliga döden, dvs snabbt och utan förvarning pga kortsluten cell, avbrott i en cellförbindning eller liknande. Sätter en peng på att testen som verkstaden gjorde är en snabbtest som visar resultatet på nån minut, man mäter i princip endast batteriets inre resistans. Vill man veta om det håller t.ex 67 eller 88 Ah så måste man göra en 10 eller 20 timmars urladdning, och sedan ett dygns uppladdning, inget snabbt test precis... Tag siffran 80% med en stor nypa, och glöm 5-7 år till. Allt är möjligt, men ändå inte... FP |
|
| Och efter att man gjort ett sådant urladdningstest har man drastiskt försämrat kapaciteten ytterligare. :) | |
|
Hur tänker du där? Det är viss skillnad på att ladda ner ett batteri och lämna det (med last på) i urladdat läge, jämfört med att ladda ur med en testare till ett bestämt värde (normalt 10,5V) varvid lasten omgående kopplas från. Spänningen åker då tillbaka till runt 12,05-12,10V vid ett friskt batteri, och man startar därvid uppladdningen osv. Du menar säkert att batteriet har fått bestående men, sulfaterats obotligt osv, men det är inte så det fungerar riktigt. Om det vore så illa så förstör jag massor med batterier varje vecka i mitt jobb... ingen har ännu påtalat deta iaf...) FP |
|
|
Startbatterier är inga djupurladdningsbatterier och man får vara glad om de klarar 20 cykler mellan tomt och full innan kapaciteten närmar sig 80% av nykapacitet. Det ramlar helt enkelt bort och tappar kontakten med den aktiva massan av den mekaniska stressen som sker vid djupurladdning då plattorna tjocknar var gång de laddas ur men går inte tillbaka helt när de laddas igen... Startbatterier har många och tunna plattor för att kunna leverera hög ström och man räknar inte att batteriet skall bli bottenurladdat mer än på sin höjd 5 gånger under sin livstid. att göra en 100% urladdnings och laddcykel på en startbatteri för att se kapaciteten sliter helt klart väldigt mycket på batteriets kapacitet och framtida hållbarhet. fritidsbatterier tål djupurladdningar bättre med flera cykler - kanske över 50 st då det har färre men tjockare plattor (och ganska mycket lägre CCA-värde). traktion-batterier avsedd för mobil utrustning som städmaskiner, elrullstolar mm. har batterier ofta av geltyp som klarar uppåt än 200 cykler och slutligen truckbatterier som håller över 1000 cykler (men kostar mer än 100000:- ) - ju mer tålig, ju lägre strömförmåga per kg batterier. Det går att få till 1000 cykler på Optima Yellow om man har laddare med algoritmer som anpassas allt eftersom batteriet cyklas som i en tänkt elbilsdrift (allt högre pulsad peakström under laddningen allt eftersom plattorna blir mer porösa av urladdningscyklingen) och gör man inte detta utan laddar på vanligt sätt så får man vara glad om man kommer över 200 cykler innan 80% kapacitet på en sådant batteri. Optima yellow är dock inte tänkt som startbatteri, då är det Optima Red som gäller om man skall ha den typen av batterier i bilarna (ser man prislappen på dessa så inser man dock snart varför dessa inte är förstahandsvalet...) |
|
|
Man slösar en hel (djup)urladdningscykel vilket ett startbatteri inte är avsett för. Enligt urladdningskurvor får vanliga startbatterier avsedda för enbart start och ingen cyklisk drift så klarar dom ju bara ett tiotal fullständiga urladdningscykler så är dom mer eller mindre skrot sedan. Om man laddar ur med 0,05C till 10,5V vill säga. Laddar man ur med hög ström och stoppar vid 10,5 är det inte lika illa eftersom det inte är lika tomt då. |
|
| Aha, samtidigt. :) | |
|
Oj vad mycket asikter det blev! De 80% jag och BMW haenvisar till aer kapacitet vid start av bilen, dvs spaenningen foermodar jag. Har sjaelv personligen inte sa mycket foerstaelse gaellande batterier etc. Efter 2 veckor utan att starta bilen i noll gradig vaeder (pga semester) sa var batteriet naestan slut. Foersoekte o starta bilen 3 ganger - lyckades naestan!!! Eftersom det aer en diesel som kraever foergloed i vaederlek vintertid sa tror jag 3 foersoek soeg ut mycket! Vis som jag aer drog jag inte slut pa batteriet, utan monterade ut det och laemnade i pa BMW foer en laddning med deras laddare (som saekert aer baettre aen en hemma hobby laddare, som jag inte har i vilket fall). Monterade in batteriet idag och bilen startade som vanligt koerde sen 6mil sa att aalla vaetskor blev varma och alla funktioner fick ga lite....:> Har enligt BMW Europa service (visst det inte), sa skulle batteriet nagon gang mot foermodan saega tack o adjoe, kan jag ringa dem sa kommer de med ett utbytes/nytt batteri!!! Lycka till i vintern med era batterier - kanske dags o kolla dem om ni inte gjort detta redan... mvh marineutter |
|
|
Vad som verkar glömmas i diskussionen ovan är tidsfaktorn. En kontrollerad urladdning med väl definierad spänningsgräns för frånslag och direkt påföljande laddning är inte samma sak som djupurladdning. Många skrönor cirkulerar tyvärr runt batterier osv, jag skulle önska att man läser länkar som jag tidigare levererat från t.ex Exide med bra batterifakta. Batterier av AGM-typ med rundceller som Optima eller Exide Maxxima är utmärkta produkter. Förutom priset så faller de på för dålig reservkapacitet, dvs för lite Ah ifh sin vikt och storlek. Det blir helt enkelt en dålig formfaktor med 6st runda celler som ger för mycket "luft" i höljet jämfört med prismatiska celler med platta celler. Jag har kört säkert 80-100 testcykler på vanliga startbatterier och ändå fortsatt använda dem i bilar osv efter testerna. Detta skulle ju inte alls funka då eller? Åter igen, märk väl att detta gäller kontrollerade ur och uppladdningar, inte djupurladdningar då man glömmer bort belastningar under kortare eller längre tid, eller lämnar batterier i urladdad status under veckor/månader osv. FP |
|
|
Det är svårt att hitta kurvor för återstående kapacitet som funktion av antal 100%iga cykler i cyklisk drift på vanliga startbatterier eftersom de inte är avsedda för det. Testcykeln du beskriver är ändå en 100%ig urladdning. Batteriet i min UPS (Ritar RT12180) är ett AGM-batteri avsett för stand-by eller cyklisk drift (notera avsett för!) och det har 60% kapacitet kvar efter 260 cykler. Frågan är då, hur mycket kapacitet har ett startbatteri kvar efter 80-100 cykler? Sen finns det ju idag startbatterier "med förbättrad cyklingsförmåga" och en herrejösses-massa varianter, de klarar sig säkert extremt mycket bättre än det renodlade klassiska startbatteriet där enda prioritet är maximal plattarea/startström. Det vore intressant om du hade lite siffror på kvarvarande kapacitet efter X cykler med viss batterityp osv, jag tycker det verkar extremt svårt att hitta sådan info förutom för batterier avsedda för cyklisk drift där det brukar finnas ett diagram. Batteriet i vår förra bil hade för övrigt runt 10% av sin kapacitet i Ah kvar men det gick att starta bilen ändå! Det byggde iofs på det faktum att bilen alltid startade på max 1 sek. Lämnade man lyset på i en minut gick det knappt att starta även om man hade laddat batteriet med separat laddare innan. Dock blev det en chock med nytt batteri, startmotorn kändes rejält trimmad. :) |
|
|
Shenzhen Ritar har i stort sett identiska siffror och diagram som motsvarande de från Shenzhen Center Power som vi handlar i stora mängder (runt 2-3 st 20´containers per månad) sen mer än 10 år, jag har rätt lång erfarenhet av dessa. De brukar ange både cyklisk och standbydrift men det finns även speciella cyklingsbatterier i programmet. De batterier av typ startbatterier som jag testat var av både AGM och med öppen elektrolyt, det är ett par år sedan nu. Jag skall kolla om jag har några dokument kvar, men inte så säkert. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.