AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.247

Ta bort CDV ventil eller köpa moddad?

Har bytt koppling på min 330 -01 för ett halv år sen och det kommer lite vibrationer då och då när man kopplar, främst vid kall motor och dragläge. Detta är något som den här CDV ventilen påverkar tydligen. Det och reduceringen av kraft (tryck) Efter lite läsning på bimmerfest så blir jag lite osäker på om det verkligen sitter en sådan här ventil på alla M54 (E46) Det var några här på forumet som var säkra på det för ett tag sen. En del säger att det sitter på alla, andra inte på ZHP, andra inte på vissa årsmodeller och några inte på 328 endast. Jag ska kolla på min imorgon.

Nu till min fråga:
En del bara tar bort den och viss köper en modifierad typ (Länk Fullflödes !? Logiskt sätt borde det bli fullflödes när man bara tar bort den eller? Känns lite onödigt att lägga 500:- på det i onödan..

Någon som sitter på lite go kunskap om detta? =)
Hittad en billigare ventil..

Länk
Plötsligt så händer det..

Hittade en riktigt bra förklaring med instruktioner och bilder:

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du upplever att kopplingen hugger när den är nära att sluta slira t.ex. på tomgångsvarv och du slirar lite lätt på kopplingen eller om du ger gas på tvåan och råkar slira kopplingen av misstag så är det nog snarare ditt svänghjul som någon gång gått varmt och blivit fläckvis blåanlöpt. Såg du hur svänghjulet såg ut när du bytte koppling?

CDV-ventilen påverkar ju bara hur fort kopplingen kan knipa åt när du snabbt släpper upp kopplingen, håller du foten stilla gör den ingenting.
marin849:
Nej, har kört bilar där svänghjulet har gått varmt... liknande bromsvibrationer ifrån skivorna. Mitt problem framkommer oftast på morgonen, kallstart och när man åker iväg. Så fort han får lite värme märks ingenting. Varför jag trodde att CDV ventilen kanske va boven till detta var för att 2-3 personer på bimmerfest hade liknande problem, efter borttagningen va problemet borta. Det kanske är lite fukt eller dylikt som kan ha en inverkan på detta? Svänghjulet såg bra ut vid bytet!

Kollade under min bil idag, min ventil var redan borta.. men med tanke på bilens historia 1 äldre herre i tyskland samt en medelåldersman i swe, känns det inte som någon av dem skulle vart intresserade av att ta bort den men men vem vet...

J-
534
J-A
325i T -08
BMW och speciellt 4-cyl diesel verkar ha mycket problem med huggande kopplingar. Länk

När jag tog bort CDV blev kopplingen smidigare att hantera i dragläget.
Möjligen uppkommer huggandet i dragläget mer sällan.

Definitivt värt mödan bara för bättre känsla och kontoll.

Jo jag vet, farsan har en 320D -10 hans koppling är helt grym ibland! speciellt i uppförsbackar och vid dragläge!

Som tur är så är min bara sån på morgonen dem två första draglägena cirkus =)

ma
7.450
marin849
Om kopplingen bara hugger först gångerna efter att bilen stått ett tag, gärna ute eller i kallgarage, så är det ganska vanligt att det hugger innan den har torkat. Om den gör så även en varm torr sommardag kanske man ska misstänka oljeläckage?
axelsson
Tjena! Tog bort min ventilstrypning nyss. Rann ut max 1dl bromsvätska. Jag började inte lufta utan provade köra igång den efter bytet och jag kan växla som vanligt? Behöver man inte lufta systemet eller?

Jag har nu kört ca 5km utan skrap eller andra konstigheter? Tacksam för svar så man inte står vis vägkanten mitt i allt utan att kunna växla. Hehe
ma
7.450
marin849
1dl är ändå en del, kolla i bromsvätskebehållaren, det är en egen kammare för kopplingen (så att man inte ska tappa bromsarna om kopplingen läcker ut oljan).
axelsson
Jepp, de är bra med sås i båda behållarna. Skumt att jag inte behövde luft? Lr är dom rent av sj luftande?
axelsson
Tänkte bara meddela att jag nu kört 100 mil efter cdv borttagningen och jag upplever kopplingen mycket skönare på dragläget..

Jag har heller inte behövt lufta efter bytet och kopplingen tar kanonbra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.