AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.644

F11 eller x3 ?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej

Jag står nu emellan en 520DA med följande utrustning
-spohistogrå
-svart läder dakota
-panorama
-ambinet ligth
-navi pro
-sportstolar
-sport lådan med paddlar
-usb ansluting
-internet
-bmw online info
-trafick info
-comfortpaket
-4-zons

Eller en x3 2.0
- m-paket
-comfortpakt
-alpvit eller djupshavsblå
-svart läder dakota
-automat
-navi pro
-internet
-panorma

Så vad hade ni köpt för bil?
Tacksam för svar :-))

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Funderade i samma banor och väljer en F11 pga följande:
- Högre premiumkänsla i F11
- Tystare
- X3 känns mindre inuti
- Ingen p-värmare till X3 (välj till det på F11 - helt suveränt)

- Fördelen på X3 är såklart x-drive och högre position, vilket är skönt. Kanske kan du ta en 525 xdrive istället för alla utrustning på F11 om x-drive är viktigt.
X3 utan tvekan. Är förbaskat nöjd med min och har bara positivt att säga om den!

Men jag hade skippat internet, det är totalt meningslöst - går mycket snabbare att surfa med mobilt bredband via IPad eller IPhone.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tycker ju X3an är ful och F11 ubersbygg, kanske inte helt relevant men det är ju designmässigt rätt långt ifrån varandra. Du kanske inte värderar utseendet så högt? Vad får dig att välja bland dessa två?
F11 utan att tveka, min personliga åsikt :)
hmm lite lustigt att du Jonas (om jag inte läst fel) i annan tråd några minuter innan du startade denna, förordade F11 framför X3...

Men jag skulle välja F11 sju dagar i veckan, MEN det beror förstås på hur DU utnyttjar dina bila, vad DU sätter för kriterier och värden, det har du glömt att skriva vad jag sett?

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag har inte kört X3 men skulle ändå valt 520d pga i mitt tycke snyggare design. Sedan kan jag tänka mig som XC60 skrev att F11 är tystare. Fördelen med X3 vs 520d är utan tvekan fyrhjulsdriften, lite synd att BMW erbjuder det först till 525d. En klar fördel med 5-serien är vissa tillval som inte finns till X3, t ex komfortstolarna.

Som Anders, Med känsla skrev så handlar det om vad du värderar som viktigt och hur du ska använda bilen.
F11 har blivit sa pass stor att den gar bort for min del som vardagsbil. Tex otymplig i alla tranga p-garage. Trakigt med denna storleksinflation. Vad blir nasta steg? Hur bred och lang kan 5-serien bli? Helt klart X3an mer praktiskt. Men skall man aka landsvag mestadels ar nog F11 att foredra.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Beror på hur du kör. Om du kör fram och tillbaka till stan är en X3 kalas, men på landsvägen så blir snart den högre ljudnivån och vibrationerna i ex backspeglar och annat tröttande. Konkurrenterna ligger i det avséendet före, dvs landsvägskomfort.
Jag som har en XC70II förstår inte det här med att F11 är såå stor, den är mindre eller likadan som en V70 vilken inte är någon gigantisk bil på något sätt.
Jhellström: det där med tröttande ljudnivå och vibrerande backspeglar, jag känner öht inte igen detta på någon X3 jag kört inklusive min egen. Är du säker på att det inte var en RAV4 du körde ;-)
Verdi
Sant, skiljer inte så mycket. Förvånad över att XC70:n är så pass stor.

XC70.
Längd:483 cm
Bredd:186 cm
Höjd:160 cm
Vikt:1796 kg

F11.
Längd:491 cm
Bredd:186 cm
Höjd:146 cm
Vikt:1810 kg
F11 ar sa stor att den tappat proportionerna enligt mig, savida man inte har en drganing till limousiner. F11 liknar mer en S-klass merca i det avseendet an en sportig sedan. E60 har battre balans mellan karosslangd och axelavstand
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu är ju E61 några cm kortare och 1,5 cm smalare än F11 men jag parkerar nästan dagligen i Malmös förmodligen trängsta parkeringshus, åtminstonde när det handlar om vägen upp till 5 vån i detta. Det handlar om väldigt snäva svängar och att kunna kunna få bilen att vara hyffsat rak när två smala portar ska passeras och detta moment klarar jag medan alla som t ex kör V70 eller 9-5 måste backa minst en gång för att räta upp bilen. Håller dock med om att i princip alla parkeringplatser är för smala och bilarna blir som sagt bredare och bredare. Nu har jag tur ändå för när man väl tagit sig upp på 5 vån är det gott om plats och på den plats jag oftast nyttjar så är det ca. 1 m till närmsta bil.

___
//Ulf
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Vbns, om du tycker F1x är stor tycker jag du ska jämföra med storlek o vikt på nya Saab 9-5...över 5 m lång och en tj vikt över 2 ton. Där kan man snacka om utveckling åt fel håll...

F1x har i mina ögon avsevärt snyggare linjer och harmoni i designen jämfört med E6x. Men nu skulle ju tråden handla om 520d vs X3, tror TS blir nöjd oavsett val - det är mycket bra bilar båda två :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Kristoffer: Jodo, det var en X3 2.0D. Backspegeln var "vit" i 120km/h på 8:ans växel som automaten valde, gick jag manuellt ner på 7:an gick det bättre.
Faktum kvarstår, de munchenbyggda bilar känns bra mycket rejälare avséende ljudisolering etc. Men det är ju två olika användningsområden som jag ser det.

Verdi: Ja, och bagagetutrymmet är ju lite större.

Den som jämför en s-klass med f11 har aldrig suttit i en S-klass. Den är enorm inuti.

precis som jhellström skriver kan jag inte se den endaste likheten mellan en F11 och S-klass, sen kan förstås inte en F11 se ut som en sportig sedan när den är en kombi. Samtidigt tror jag de flesta tycker att den är en av de snyggaste kombibilarna på marknaden och ofta även med en sportig look. X3 har en stor nackdel för mig och det är att den som nämnts inte kan fås med komfortstolar (vilket tydligen gäller även nya 3-serien märkligt nog). Visst är det mera vägljud i X3-an jmf med F11 som torde vara en av marknadens tystaste vagnar i normala mänskliga prisklasser. Även X5 har betydligt mera vägljud än F11. Samtidigt så håller jag med om att det känns som byggkvaliteten på de "tyska" bmw bilarna är bättre än de amerikanska.

Men som sagt alla värderar vi olika utifrån vilka behov och användningsområden vi har för våra bilar.

Fyrhjulsdriften värderar jag dock högt...om det nu blir någon vinter i år...?

/Anders
jhellström: Det måste ha varit ett extremt måndagsexemplar du råkat ut för, känner inte alls igen detta på någon av de bilar jag kört. Trist att det givit dig en så skev bild av X3 men "first impression last" som det heter...

Håller med om att i vissa detaljer som handsfack och mittarmstöd känns fortfarande F11 solidare. Om detta sedan innebär en bättre faktisk kvalitet i det långa loppet är en annan femma.

Många X3 rullar på 18 eller 19-tums RFT däck med "dum" profil, tex 275-40-19. Svårt att få dessa däck att vara viskande tysta...
Jag menar saklart F10 da jag pratar om sedan... Storleksmassigt utanpa ar F10/f11 inte langt efter s-klass / 7-serien for nagra ar sedan.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Efter att ha provat båda så gjorde behovet av stor bil invändigt ( 4 långfärdssäten) samt bagage att valet föll på f11. Att sedan f11 invändigt känns betydligt lyxigare gjorde väl också sitt till att den kändes mer "prisvärd". Hade jag haft större behov av 4-hjulsdrift så hade säkert valet varit svårare, men mina objektiva bilbehov gjorde f11:an ganska självklar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.