|
|
|
|---|---|
|
Tja! Märkte nu när det blivit kallare att förarstolen i min E91 bara värmer vid ryggslutet. Alltså ingen värme i rumpan alls. Kan det vara så att nån har satt ett fint knä på stolsdynan så att slingorna pajat? Kan man kolla om det kommer ström överhuvetaget till dynan? | |
| Borde väl sitta ett kontaktstycke under stolen. Troligen går samma kontakt till både ryggstödet och dynan så ström har du nog. Avbrott i slingan mest troligt. | |
| Anders-72: Tänkte om det var en kontakt till vardera men sådan tur har jag väll inte. | |
| Jag hade likadant och fick byta värmedynan i sitsen. | |
| Thorsa: O det gjorde du hur? | |
|
Jag lämnade in den på en verkstad... :) De plockar ut stolen, tar bort klädseln och byter sedan själva värmedynan. Gick väl på ungefär 4000 kr allt som allt. |
|
| O fy fan! | |
| Eller förresten nu ljög jag, blandade ihop det med kostnaden för att installera motorvärmare som jag gjorde ungefär samtidigt. Att byta värmedynan gick på strax under 2000 kr, BMW ville ha precis över 3000 kr. | |
|
Jag bytte ena värmeslingan i stolsdynan på min förra bil, en 525i E60 -05. Den kostade ca 1500kr på Bmw och den går att byta om man tar det försiktigt och är 2st som hjälps åt. Det tog några timmar att göra men var helt klart värt besväret sett till vad Bmw ville ha för själva arbetet... Stolen måste (självklart) tas ur, stolsreglaget på sidan måste lossas, stolklädseln måste tas loss och man behöver ha nya nitar till hands för återmonteringen. Själv fick jag borra ur en popnit för att komma åt ordentligt. Själva värmeslingan är inte tjockare än ett klistermärke och denna har förmodligen fått sig en "knäck" så den tunna strömförande kabeln inuti inte är hel. Detta beror ofta på att någon stått på knä i stolssitsen och den höga punktbelastningen som då uppstår, har dödat slingan. |
|
| Jag har för mig att materialkostnaden var 800-900 på min bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.