AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.990

vill ha råd & tips inför ev e32 735I köp

St
1
Strajpset
Ingen...
Hej ny här
Startar denna tråden då jag är sugen på en e32:a.

Är första bmw:n för min del så man är lite nybörjare på dessa, därför har jag även ett par frågor.

Bilen jag tänkt kolla på är en BMW 735I årsmodel 89
Säljaren vill ha 15.000 för bilen, nybesiktad utan anm för ca 1 månad sen, bör jag vara misstänksam mot något (gått runt 22 000 mil) eller ligger dessa lågt i pris då det endå är en 7 serie men den börjar ju bli till åren.

vad ska man kolla lite extra på när man står där och kollar på bilen, tänker mestadels på rost, slitagedelar, delar som är svåra att få tag på?

m30b35 motorn hurdan är den i driftsäkerhet förbrukning
likaså vilken vxl-låda sitter på dessa (är manuel låda) i utrustningslistan står det bara "MECH"

Vilka är den minsta storleken på fälgarna som går att få på dessa bilarna?
Går det att stänga av antispin/stabiliseringssystem helt och hållet?

något annat som jag har missat?
bara bomba på tips så man får lite kött på benen

Ber om ursäkt för att det är rörigt skrivet är lite lagom stressad för tillfället.

Mvh
Håkan v.D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej o välkommen till forumet!

Ja...finns en hel del att läsa om denna vagn bl.a. i "begagnatguiden" här till vänster..Kolla där!

Angående rost så bör tanken (relativt dyr som ny del) och tankbanden kontrolleras förutom det som man kan se utan större ansträngning (typ under dörrar, skärmkanter etc etc).

Kamaxeln kan slitas ner om man inte kontrollerat så att banjobultarna till oljeröret sitter fast (två st och dessa drar du åt med känsla o inte för hårt, du ser bultarna och oljesmörjningsröret när du öppnar ventilkåpan)..
Viktigt att i samband med ventiljusteringen checka upp detta oljesmörjningsrör, sitter det löst eller att någon av banjobultarna "rallat loss" så finns alltid risken att kamaxel fått mer stryk än nödvändigt och kan behöva bytas ut tillsammans med vipparmar och vipparmsaxlar etc..
Jag kollar ventilspelet + banjobultarnas åtdragning varje 2000.de mil på min E32.a.

Värmepaketet kan ha börjat läcka..

Vindrutetorkarna kan slå i huven pga slitna bussningar.

22000mil låter väldigt väldigt lite (värsta lågmilaren och dessa vagnar är inte kända för att rulla lite )...Men visst, nog kanske det kan stämma, men KONTROLLERA absolut miltalet på sedvanligt vis !

ASC går att stänga av på asc knappen.

Minsta fälgstorleken är 15'' (eller iaf den storleken som ser ok ut, tvivlar på att det går att ha mindre fälgar än så hur som helst..)

Vagnen drar i blandad körning(mycket småstadskörning och lite landsväg) med AUTOMAT ca 1,3-1,4l/mil (eller det min körprofil ger iaf).
På ren landsvägskörning(100km/h ca och inga frekventa omkörningar heller) så kommer jag under litern/mil..ca 0.95.

Finns annars massor att läsa om denna modell om du använder "sök inläggsfunktionen" högst upp på denna sida.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.