|
|
|
|---|---|
|
Hej! För en tid sedan så rasade handbromsen höger bak(trodde det var hjullagret men verkstaden konstaterade att det var handbromsen), jag lämnade in detta till en verkstad som lagade detta. Jag har också ringt verkstaden nu i efterhand och frågat ang skicket på bromsskölden osv och enligt dem så var den inte rostig. Efter att jag kört ca 20 mil skulle jag trycka på lite extra i en kurva, då smäller det till från höger bakhjul och samma klunkade ljud uppstår igen och det låter likadant som det gjorde första gången, väldigt högt. Jag stannade till och drog handbromsen, efter detta körde jag iväg utan det klunkande ljudet men med ett väldigt svagt skrapande ljud istället. Det jag tycker är konstigt är att första gången det hände så hade jag ingen handbroms höger bak, den här gången tar handbromsen så pass bra att jag inte kan rubba hjulet när jag hissar upp den och drar handbromsen, det känns inte som att den tar sämre än när jag just hämtat ut bilen från verkstaden. Kan handbromsen ta även om den havererat? Är det nån som har en teori om varför ljudet försvann efter att jag stannat, kan backarnarna ha "hoppat på plats" igen? | |
|
Skulle gissa på att det är någon av de fjäderbelastade "pinnarna" som håller in backarna mot bromsskölden som lossnat (för att bromsskölden är rostig i hålet där pinnarna fästs). Lät för jäkla illa på min 323 Ci E46 och det visade sig vara en av pinnarna som släppt. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut om det var pinnen eller handbromsbacken som skrapade på något olämpligt ställe. |
|
|
Och jag syftar på fjäderbelastadepinnen som sitter mitt på handbromsbackarna ovan/under. Exempelbild: Länk (Antar att det ser lika ut på E36) |
|
|
Tack för svar! Japp, jag har läst en del här på forumet och den teorin verkar trolig, var ändå tvungen att fråga för jag hittade ingen som skrev att handbromsen ändå fungerade. Jag ska hissa upp bilen och kolla i morgon kväll. Känns konstigt bara att verkstaden inte ringde och sa att bromskivan var rostig om det skulle visa sig att det var det. Jag återkommer med resultat efter att jag har kollat i morgon. |
|
|
Nu är det fixat! Det var en av de fjäderbelastade pinnarna som hade lossnat, bromskölden var lite rostig och piggarna som ska låsa pinnen är ju inte direkt breda, så det krävs inte mycket för att de ska lossna om bromsskölden börjat rosta antar jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.