AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.742

Köpa eldriven Mutterdragare ?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har denna och är nöjd: Länk

Köpte den för 2-3 år sen, tycker att batteriet inte håller laddningen riktigt lika bra längre men det var förväntat. Underlättar på- och avskruvning men kan ej dra fast rostiga bultar tillräckligt... =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Just det, lossar alltid bultarna manuellt också.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tallviking: "Märker man att en bult inte lossnar efter några sekunder bör man dock inte fortsätta köra utan ta fram ett manuellt järn och få loss bulten med."
Det går ju också bra att ta fram den pneumatiska som enkelt lossar bulten! :-)

Bryr man sig om vikt och pris går den pneumatiska fetbort
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vilken menar du då ?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vikten på de eldrivna är högre, t.ex. Julas Meec 20V är 2,8 kg (en av de lättare) och på min pneumatiska 2,05 kg. Jag håller med om att den är dyrare men det är ändå ingen stor investering.

Dessutom är det meningslöst med en mutterdragare som inte orkar dra loss muttrar! :-)

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag drar mina till 110 nm med momentnyckel, borde väl vara enkelt att ta bort med dragarn ?

Jag tycker det skulle underlätta då man ofta har hjulen av för diverse arbeten under året.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter en vinter med mycket salt räcker inte 110 Nm långt då du ska dra loss bultarna. Jag skulle tippa på 300 -400 Nm om inte hjulet varit av på en hel vinter.

Konade hjulmuttrar/skruv sätter sig rätt så bra så det är inte många eldragare som klarar av att lossa dom. Inte alla luftdragare heller för den delen... Ofta är dom för hårt dragna från början med och det gör ju inte saken bättre. Men även om man gör ett varv runt bilen med dragskaftet och lossar muttrarna/skruvarna för hand så är eldragaren ett bra hjälpmedel jämfört med att stå och skruva allt för hand.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag har en skruvdragare av märket Milwaukee, så jag kompletterade med att köpa en mutterdragare som använder samma batteri och laddare. Då vart kostnaden rejält billigare (inte lika billigt som en jula-maskin för all del). Vart en HD18 HIW (HIW/0 för att vara korrekt, som står för "utan batteri"). Den klarar att mosa på med 610NM, vilket är en hel del och klarar att lossa det mesta i muttervägar. Observera dock att 610NW gäller för en full-laddad maskin, så om man ska dra loss ett sett med däck så kan det va bra att lossa däcken på första varvet och sedan använda resten av batteriet att dra ur och skruva fast däcken igen.

Att dra fast däcken med 110NM och att dra loss dem är inte samma sak. Givetvis kommer de sitta mer fast när man ska ta loss dem så små partiklar har hunnit sätta sig mellan bultarna och dess gängor, men då mäter man ju knappast momentet för att dra loss den...

Jag kanske får skaffa en såndär momentförlängare till maskinen om man inte ska dra sönder fälgarna om man inte ska dra fast dem med 400+ NM?
Ro
16
Robiww
325 Ti Compact 2002 (aut)
Jag har en Meec elmutterdragare från Jula 900W (säljs inte längre). Jag fick den iofs gratis av brorsan som inte behövde den längre, men jag tycker den är helt ok.

Jag både lossar och drar år bultarna på alufälgarna med den och dragmomentet är precis lagom. När jag drar åt med maskinen så kan jag ändå lossa bultarna med originalverktyget även om jag då får ta i lite.

Den är lite klen så när jag bytte däck förra gången och dom jävla amatörerna på däckverkstan drog bultarna för kung och fosterland så gick maskinen bet vid nästa säsongbyte och jag fick ta till en extra lång förlängare. Som sagt, jävla amatörer, hade dom spräckt mina alufälgar och sen inte ersatt det så hade jag skjutit dom >;-]. Fälgarna klarade sig som tur var - för dom. Bra kvalitet på BMW:s originalfälgar tydligen :-)

Jag kan inte uttala mig om kvaliteten på Meec maskinen, men jag har använt den i flera år och även hjälpt polare att byta däck, men än så länge har den inte brunnit.
Den skulle nog inte palla för dagligt bruk i en verkstad, men dom använder ändå inte såna, utan lufttrycksmaskiner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.