|
|
|
|---|---|
|
Jag står i begrepp att köpa en 2005 årsm e46 kombi, originalskick och runt 20k mil. Priset är mycket bra men ägaren har sagt att den är lite "ormig" på vägen (något som jag inte upplevde direkt vid provkörning). Finns det något lätt sätt att kontrollera om där är dom beryktade sprickorna runt bakvagnens infästning? Kan man se det från kombiutrymmet genom att lyfta på mattan eller måste man hissa bilen och kolla underifrån? Jag har läst igenom samtliga trådar som behandlar detta ämne utan att få ett riktigt svar på denna fråga. Och nummer två: tar BMW fortfarande detta på goodwill? Tacksam för svar! | |
|
Vad jag har läst så skall sprickorna ändast kunna uppstå på de första årsmodellerna av e46. Efter årsmodell 2001 så gjordes det en åtgärd. /H |
|
|
Min kändes lite vinglig i höga farter, plus att det smällde lite när man växlade. Fick bytt diffbussningar sen försvann de problemen. Men det kan va något simpelt som stötdämpare/fjädrar eller bussningar. |
|
| Ja just cet, min Celica ormade sig som fan ett tag. Då var det det bakvagnen som stod helt fel, så en hjulinställning kanske behövs =) | |
|
Eller så betalar du en BMWverkstad för att göra en genomgång som du får protokollförd. För 2,5 år sedan då jag köpet touring så kostade jag på mig ca 800 kr för en timmes undersökning av en erfaren BMW-mek och jag var med på hela undersökningen/provkörningen och fick med mig några prut-argument jag själv inte noterat så det lönade sig för mig. Köper man bil storleksordningen 100k och över tycker jag det kan vara värt att få en ordentlig genomgång - än bättre vore om det var en neutral besiktare som bilprovningen eller motormännen. BMWverkstaden kan ju vädra morgonluft och påtala saker som de kanske får byta när jag köpt bilen men jag tror ändå att de är tillräckligt objektiva - särskilt om jag är med och får titta på påpekandena och inte bara läsa protokollet efteråt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Tack för alla svaren, tyvärr så har ingen lyckats svara på min fråga om man kan se sprickorna från bagageutrymmet? Sen så läste jag BMW's uttalande i denna fråga i samband med en gemensam stämning (class action lawsuit) i USA där BMW ålades att reparera samtliga E46 mellan 99-05, BMW medgav där att felen kan uppstå på bilar från 99 ända fram till 05. Så att felet skulle vara åtgärdat helt och hållet på bilar fr.o.m. 02 stämmer inte enligt detta. |
|
| Och ingen har heller svarat på om BMW tar detta på goodwill fortfarande.. | |
| Det bästa är väl att kontakta BMW så slipper du få en massa gissningar som svar. | |
|
Du kan inte se sprickorna från bagaget, det är inte heller helt lätt o se underifrån d det är underredsmassa ivägen:) Men om den ålar sig, då kan det va bakre länkarmsbussningarna som börjar bli kass, det är jättevanligt på e36/e46 .. Finns skrivet att folk ftt byta dessa efter ett par tusen mil vid inspirerad körning Har bilen gått 20' så är det inte konstigt om dom e kassa Dra handbromsen o be någon annan kolla under bilen, precis framför bakhjulet under bilen där länkarmen går upp i karossen :) gunga sedan bilen fram o tillbaka i 1an och backen :) Så kanske man märker att de glappar:) |
|
|
Här är en film som visar hur det kan se ut: Länk (328i '99) |
|
| Tack för svaren Patrik.E och steifan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.