AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.563

Byte av kamaxel kedjespännare på m61?

mi
23
minst
740iAL -01
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av att byta kamaxel kedjespännaren*, frågan är då kan man byta den utan att plocka bort kedjan? eller måste man haka av kedjan på något vis?? Eller någon som har ett annat tips?

/Christoffer
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, det är bara skruva loss och byta.
mi
23
minst
740iAL -01
Okej. Då får jag beställa en och byta:) tack för svar
mi
23
minst
740iAL -01
Har inte bytt denna än. Vet inte vilken jag skall byta. På ena sidan är kedjan stum (spännd (0 cm) andra sidan är den slak, kan lyfta kedjan från kedjespännaren (ca 1cm). Jag trodde tvärsäkert att det var den som man kunde lyfta på var den trasiga. Dock tills när en bekant frågade om det inte va den som va spännd som inte vart trasig (kärvat ihopp?).

Någon som vet??

Anledningen till att jag vill byta är att motorn skramlar tills jag fått oljetryck. Därav jag tror att det är ena kejdespännaren.
mi
23
minst
740iAL -01
Och det står i överskriften det är en m62 inte m61
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag missförstod ditt första inlägg och trodde det primärkedjans spännare du skall byta. Den är lätt att byta...
Dock så vet jag inte hur man byter spännarna för topparnas kedjor och men det ser jobbigt ut. Måste man inte riva hela systemet tro?
Vad jag har sett på dessa toppar så är kedjan i spänn när motorn är avslagen.
mi
23
minst
740iAL -01
Okej. Jag hoppas man inte behöver riva allt :( vore så tråkigt.
Då kanske det är den som kedjan är slak på som är trasig?
Det kan vara vattenpumpen som är sliten, motorn skramlar då också. Men den tystnar inte när motorn blir varm.
mi
23
minst
740iAL -01
Okej. Men det låter endast när motorn startas kall, låter då i 2-5 sekunder, men får den stå så den blir "halvkall" låter det bara i typ någon millisekund. Sedan när motorn är igång så är det inga missljud. Kan det vara vattenpumpen ändå?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Det er helt normalt på en v8 som har gått en del mil med oljud i noen sekunder vid kallstart,ingen problem så lenge den går normalt når den er varm,har det samme på min 540,ny olje av bra kvalitet 5w-40 er bra til den motoren.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Legger til at min bmw verkstad sa at det var helt normalt,går ett par sekunder før bilen får opp oljetrykket,derfor rassel ved start.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.