AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.030

Beg BMW för 150'. Vilken modell modell håller värdet bäst efter ytterligare 3 år?

Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Ska köpa ny begagnad BMW snart, för runt 150' kr. Funderar främst på dessa olika modeller:
E87 118d - 07-08 Det ekonomiska alternativet
E90 325i sedan eller touring - 06-08 Det körglada alternativet
E60 525i/530i - 06-08 Det bekväma alternativet

Vilken tror ni står sig bäst efter tre år? Jag kör ca 3000 mil om året, de flesta bilar jag kikat på har gått mellan 8' och 12' mil, dvs efter tre år börjar den närma sig 20' mil.
Min egen tanke är att 1-serien står sig bäst, följt av 3-serien och sist femman.
Det som talar emot 1-serien är väl storleken men å andra sidan åker jag oftast själv i bilen, men har alltid haft stora bilar förut.

Vänliga hälsningar
Farbror Falukorv
Historiskt 118d.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ju större modell, desto snabbare procentuellt värdetapp.
Tror svaret är ganska enkelt att komma fram till: E87 118d.

Mindre dieselbilar verkar vara det mest lättsålda som finns i bilväg och tvekar på någon ändring på detta inom några år. Köp dock bara 5-dörrarsmodellen och "normalutrustning". En 118D framstår som en lyckad kompromiss mellan ekonomi och körglädje! Gute Fahrt

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Snåla dieslar kommer hålla värdet bäst. Men jag tror mer på 320d än 120d eftersom det inte skiljer så mycket i driftskostnaderna, medan utrymmena är betydligt större.
//Marin
Strikt ekonomiskt så är nog små dieslar svårslagbara. Men visst har det också lite att göra med den tekniska utveckling på snåbilsområdet och diesel priset.

Säkert 118d som håller värdet bäst. Finns dock gott om familjer som behöver större bilar så jag tror inte skillnaden är så stor.

Ibland undrar jag hur folk klarar sig med alla dessa småbilar, har folk slutat att åka till fjällen på semestrar eller det har helt enkelt blivit ännu vanligare att man har två bilar per familj?

Utseende mässigt också, hellre en stor snygg sedan än en liten rund fet sak i Golf klassen.
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Det blev en 320d Touring -08 till slut, ej facelift men med den nya motorn på 177 hk.
Provkörde 118d men den känndes lite för liten, trots att jag oftast åker ensam så är det gott med lite utrymmen, E91 känns lagom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.