AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.060

Peugeots automatlåda?

Sida 2 av 2
Ko
44
Kornströhm
520dA Touring -10 Msport
Sökte ny bil i somras och efter 15 år med BMW så hade jag öppna ögon och provkörde/kollade det mesta på marknaden. Förutom BMW tittade jag närmare på Citroen C5, Kia CEED, Skoda Octavia, VW Passat, Volvo V50 bla och Peugeot 508 med robotlådan.

Mina önskemål om ny bil stavas bra stol, låg ljudnivå och möjlighet att dra släpkärra.

Citroen, KIA, Skoda och Volvon gick bort vid en första gallring men första intrycket av Peugeot var wow. Den var väldigt tyst och stolen passade mig bra men så var det detta med lådan. Försäljaren menade att den krävde tillvänjning och demobilen bokades för att ha den hemma en helg.

Nog kom jag på hur man ska växla för att det inte ska rycka men det krävs att man kör oerhört lugnt och det passar inte i alla trafiksituationer, bla vid omkörning vilket kändes lite som ett vågspel då det krävdes mycket planering.
Vidare så är förbrukningssiffrorna väldigt mycket högre om man inte håller 80 km/h. Körde landsväg i snitt 95 km/h och hamnade då på 6,1/100 vilket kändes högt. Vid 80 km/h i snitt så landade förbrukningen på 4,8/100.
Jag anser att motorn är för slö och undrar hur det skulle gå att dra med den.
Jag var egentligen ganska nära att beställa en men ovanstående och Peugeots kvalitetsrykte tillsammans med en rostskyddsbesiktning i Vi Bilägare fick mig att avstå.

Mitt bilsök landade i en 520dA med M-paket av 2010 års modell.
Var bara tvungen att prova en Peugeot 508 för att stilla min nyfikenhet och det är en mycket trevlig bil! Jag provade dock GT med 2.2 liters diesel och 6-växlad automat. Styrningen kändes betydligt kvickare än i min Superb och trots 450 Nm i vrid så fanns inte en tillstymmelse till torque steer. Provade också en Mondeo nyligen och jag tycker att 508:an var bättre på alla punkter utom en: fjädringskomfort. Peugoten var ganska ordentligt stötig. Trots att däcken (235/45/18) hade högre profil än i min Skoda så kändes den mycket stötigare.
Bortsett från lådan så reagerade jag också på att den var väldigt stötig.
Väldigt dåligt med prylfack regerade jag också på, trodde jag var en självklarhet på en bil 2011. Det enda positiva jag hittade var att den är väldigt rymlig.

andreas_lofgren:
Den fick dålig kritik i Teknikens Världs test.
Men så är det väl också som så att BMW ägare inte direkt är i Peugeots målgrupp...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sammanfattningen låter väl inte särskilt negativt?

"Peugeot 508 SW är testets billigaste och mest välutrustade bil. Hade det inte varit för den märkliga växellådan så skulle 508 blivit utsedd till bästa köp."

Länk

-------
//Lövet
När jag påpekade stötigheten för försäljaren så sa hon att den gick på 19- tums hjul. Med 18-tum skulle det gå mjukare. Problemet var bara att testbilen redan redan hade 18- tums hjul.... Jag tyckte dock det fanns annat positivt än utrymmena. Kvick styrning, låg ljudnivå, hyfsad kvalitetskänsla. Men med tanke på våra dåliga vägar i sverige så fjädringen ett ganska stort minus.
Min erfarenhet av MCP-lådan.
Den funkar helt ok i en vardagstranportör som lilla 308 men i stora 508, iaf det ex jag körde, var den ingen hit. Långsam och växlar upp lite för sent. Helt övertygad om att jag kör snålare i en manuell.

Med stora 2,2l, 450nm och 204 hk dieseln och automat är 508an en riktigt bekväm, snabb och välutrustad bil.
Franska biltillverkare har aldrig byggt hållbara automatlådor, jag tvivlar på att dom har fått till det nu heller kvalitetsmässigt.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Det är inte heller en fransktillverkad låda utan den kommer från japanska aiasin, samma leverantör av vx-lådor som bland annat volvo nyttjar. Det är väl inte många biltillverkare som tillverkar egna automatlådor? Bmw får väl sina från zf osv.
Aha fel av mig, jag ber om ursäkt. Hur länge har Peugeot haft autlådor från Aisin?
Mercedes tillverkar sina egna autlådor och GM, Ford och Chrysler har väl egen tillverkning såvitt jag vet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.