AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.059

Peugeots automatlåda?

Sida 1 av 2
Hade den tvivelaktiga förmånen att köra Peugeot 508 SW och har ju hört rykten om att den har en knepig automat. Det visade sig stämma bilen bromsar ju in innan den växlar hur kan man släppa ut nått så dumt på marknaden?
Ibland gick det med lite känsla att släppa gasen just när man trodde att den skulle växla då fungerade det ok. Men maken till ryckig körning har jag då inte upplevt tidigare.
Har jag missat nått i körteknik med en sån låda?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Citroen har väl samma typ av låda tror jag? Riktigt irriterande! Tekniken är väl att man ska släppa upp gasen när den växlar på nåt halvautomatiskt vis. Förstår verkligen inte vitsen med det...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en manuell låda med automatkoppling. Som SMG generation 1 med andra ord. Väldigt omodernt och den enda anledningen är väl att man inte har råd med att utveckla en dubbelkopplingslåda till den men ändå vill ha en "snål" låda.

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det handlar knappast om att PSA-koncernen inte har råd att utveckla en dubbelkopplingslåda...

Man har en färdig växellåda på hyllan sedan tidigare och då utnyttjar man helt enkelt den istället. Jag har kört flera Citroëner med samma typ av växellåda och har inte haft några som helst problem med det. Det kräver lite annorlunda teknik för att få till mjukheten i växlingarna men det lär man sig fort.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I så fall lever PSA fortfarande upp till sitt "märkliga" rykte från förr. För i jämförelse med en dubbelkopplingslåda finns inga fördelar med singelkopplingslådan annat än att den kanske är billigare att köpa in.

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Förutom att de verkar hålla bättre än DSG-lådorna i alltför många Passater? ;)

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror nog mer på att Citroen eller Peugeot knappt säljer några taxis. För några andra DSG ras handlar det ju inte om annat än i undantags fall.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inga taxi? Varit i Frankrike någon gång? :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur många av de har MCP lådan då?

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag vet inte, vet du? Det lär iaf vara fler än det är Passat med DSG i Frankrike.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Bara i Paris vimlar det av Citroën C4 Picasso med EGS-låda i taxiutförande.

/Masten
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Lite lustigt när PSA diskuteras i Sverige. Många har den uppfattningen att det är en liten biltillverkare utan större betydelse. OK, att det råkar vara så här, men PSA tillverkade 3.6miljoner bilar förra året, medan t.ex. BMW bara orkade klämma ur sig 1.48miljoner bilar.

Så att PSA inte skulle ha råd att utveckla ordentliga växellådor, det tvivlar jag på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Och då kommer vi tillbaka till pudelns kärna - varför har de en så hemsk låda då? Den är inte snålare än en dubbelkopplingslåda.

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Har du kört någon Peugeot eller Citroën med den här hemska växellådan?

/Masten
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Bara i sthlms området vimlar det nuförtiden av peugeot 508 taxis med mcp låda, har åkt med ett flertal! Men om man ser den som en bil med manuell låda som sköter spak och koppling automatiskt så blir man nog nöjd ändå, väldigt mkt bil för pengarna. Den går ju också att få med konventionell automat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lilla 1.6an går väl inte att få med annat än robotlådan?

Masten: Ja, C4 och C5.

-------
//Lövet
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Jo den finns med vanlig manuell låda som alternativ.
-Jonas-
Men då kvalar den väl inte in som miljöbil?
Därav så köper många taxibolag in den då det är miljöbilskrav nuförtiden och den är billig och som alltid man får precis det man betalar för en riktig dålig bil med en ännu sämre låda!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Själva bilen vill jag till skillnad från Clubsport inte kalla dålig. Citroen C5 har tagit ett stort kliv framåt, Peugeot 508SW har jag inte kört men ser bra ut invändigt och har fått god kritik i tidningar. Vi får inte glömma att vi pratar om bilar som med lite utrustning ofta är 150.000-200.000kr billigare än motsvarande BMW.

-------
//Lövet
Hade Peugeot 508 haft dubbelkopplingslåda som tillval så hade jag nog övervägt den noga när jag bytte bil nyligen. Tycker den är riktigt snygg och enligt de tester jag läst så verkar vägegenskaperna vara riktigt bra.
Ett stort skäl till att jag istället valde Skoda Superb var just DSG-lådan som jag tycker slår det mesta annat jag kört i transmissionsväg.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Clubsport: Nej så är det nog, men dom hade nog sålt väldigt många bilar i sverige om det inte vore för lådan, för bilen i sig är det absolut inget fel på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.