|
|
|
|---|---|
| Jag har ganska nyligen köpt en 118d och har redan stött på problem. Jag hör ett tjutande ljud från höger framhjul. Jag misstänker att det är hjullagret som är kasst men tänkte höra här först. Det tjuter nästan hela tiden, framför allt om det är lite vått, men försvinner när jag svänger åt höger vilket gör att jag tror att det är hjullagret. Dock så försvinner det också när jag trampar på bromsen. Även om jag bara nuddar pedalen lite så försvinner det. Vad tror ni? | |
|
Jag har också ett svagt tjutande/visslande/skrikande ljud ifrån däcken fram. När jag bytte till vinterdäck nu så såg dom som bytte år mig att det hade slitits onormalt mycket på däcksidorna och jag tror dom nämnde något om att hjullagren som ligger emot. Vad är hjullager och hur fixar man problemet så att däcken inte slits i förtid? Jag är ju lite rädd att det blir samma fel med dom helt nya vinterdäcken nu också! Sorry för trådkapning men det rör ju samma sak :) |
|
|
Enkelt kollat. Hissa upp så hjulet inte tar i marken. Håll ett finger på fjädern fram. Snurra på hjulet med andra handen och känn om vibrationer/malande känns i fjädern. Vibrationer från hjullager fortplantar sig väldigt lätt till just framfjädrarna. Denna metod funkar av förklarliga skäl inte på drivhjul. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Magnus, tack för tipset. Jag gjorde som du sa och om jag anstränger mig rejält så kan jag kanske känna en liten vibration i fjädern men den är så ynka liten att jag lika gärna kan inbilla mig det. Men jag antar att det borde vibrera mer egentligen om det verkligen är lagret som är slut | |
|
Nu har jag nya bud. Hade en kompis med i bilen i morse och han tyckte att det kom från höger bak. Han satte sig i baksätet och lyssnade och sen när vi kom fram så kände vi att fälgen var betydligt varmare på höger bak än på andra sidan. Nya arbetshypotesen är nu att det är broms eller handbroms som tjuter. Jag drog i handbromsen i låg fart i morse och då försvann ljudet i ett tiotal sekunder. Jag tror alltså inte längre att det är hjullagret av två anledningar. Dels så är tjutet alldeles för högfrekvent. I min erfarenhet från en Audi A4 jag hade så brukar hjullagret brumma när det är dåligt. I min BMW så tjuter det istället ganska högfrekvent. Andra anledningen är att fälgen blev väldigt varm, något som jag har för mig tyder på att bromsarna ligger på. Vet inte hur många som är intresserade av detta men alltid kan det hjälpa någon i framtiden så jag fortsätter att rapportera hur det går. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.