|
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken lyder så undrar jag vilket/vilka tändstift som är dem bästa att stoppa i 545an? Vilka satt på när bilen tillverkades? Tack på förhand! =) | |
|
BOSCH FGR7DQP eller NGK BKR6EQUP Många förespråkar NGKs variant. Går att köpa mycket billigt hos Länk |
|
|
Jag köpte Bosch FGR7DQI (irridiumcenterelektrod istället för platina dito) och min E46:a gick märkbart bättre (utan att ha varit dålig på något sätt innan med de gamla stiften) i motorn efter bytet (som var BKR6EQUP som hade suttit i ca 10000mil och var dags att byta). Motorgången blev både mjukare och smidigare på alla varvtal - kändes definitvit att lågvarvskraften blev mycket bättre och i ett slag sjönk förbrukningen från 0,76 till 0,72l/milen enligt färddatorn (samma körsträcka varje dag med frugan bakom ratten och medelförbrukningen utslagen på några veckor). Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av boschstiften - har alltid kört NGK BKR6EQUP innan utan att få samma prestandaförbättring vid byte. Läste mig även till på nätet att Bosch tydligen är en stiftelse där stora pengar från vinsten sätts av för humanitära projekt av olika slag...med tanke på att stiften fungerar väldigt bra är det ju ett extra motivationsmoment för att köpa deras produkter. :o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan, du hade fått ännu bättre positiv skillnad om du valt nya NGK stift så det så :) Ha stift suttit i 10.000 mil blir det en "viss skillnad" vid byte till nytt bland annat lägre förbrukning. Har du kört 20.000 medd 320 eftersom du bytt stift flera ggr ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mina Boschstift jag bytte till i min E39:a har också fungerat klockrent( Bosch Super Plus FR7LDC+, med yttrium mittelektrod)... Inte ett problem hitintills. Kört nu drygt 3000mil med dessa.. Körprofilen är dessutom ofta korta sträckor, start o stopp ideligen etc.. Vet att min motortyp är känslig för extremkorta starter o stoppande av motor, men inga som helst problem i mitt fall med dessa stift.. Men jag vet att en del här på forumet skyr Bosch stift av någon anledning ;) Mvh Janne. |
|
|
Hasso, jag har bytt stift flera gånger i E46:an och då använt NGK BKR6EQUP. Inte vid något byte har jag märkt någon större skillnad, faktum är att bilen snarare har upplevts som lite slöare direkt efter bytet (kanske beroende på att gnistgapet är mindre på nya stift)... Jag har alltid upplevt NGK som stabila stift som fungerar bra i alla applikationer som de är rekommenderade för och Bosch som stift som fungerar bra i vissa applikationer men ibland fungerar mindre bra i vissa andra. Så av den anledningen brukar jag själv använda just NGK:s tändstift, men i detta fallet måste jag säga att Boschstiften jag monterade, fungerar märkbart bättre än de NGK jag har använt tidigare... Om det är någon prestandaskillnad mellan FGR7DQI och FGR7DQP, vet jag dock inte. Den enda tekniska skillnaden skall tydligen vara att mittelektroden består av Irridium (legerat med lite Platina för hållbarheten) i DQI-stifen och en Platinamittielektrod i DQP-stiften. DQP och DQI ser identiska ut när man tittar på dem (bortsett från beteckningen) så det stämmer nog. DQI-stifen är i alla fall "top-of-the-line-produkten" i Boschsortimentet. Köpte FGR7DQI-stiften från USA, de säljs inte ens i Sverige, kostade drygt 8$/styck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du bytt stift mer än dubbelt så ofta än nödvändigt eller har bilen rullat 30.000 mil ?? så lär du inte märka nån större skillnad, när de är byggda för att klara runt 10.000 mil och det gör dom rätt bra också. Hade du bytt efter den "rätta" intervallen så hade du säkert märkt en positiv skillnad. Bosch kanske har lärt sig att tillverka stift på senare år, men jag skippar dom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilen har rullat drygt 33000 mil och jag har bytt stift tre gånger själv. De två första bytena skedde innan de skulle bytas enligt serviceintervallen. Jag har som sagt själv varit lite skeptisk till Bosch-stift men jag tror nog att de faktiskt gör riktigt bra stift numer, åtminstone platina- och irridiumstiften... Med skepsismen mot Bosch, tänkte jag att jag ändå ville prova dem (kostnaden är ungefär densamma) för att se om det var någon skillnad...och i mitt fall var det skillnad med fördel till Bosch-stiften. Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att NGK-stiften på intet sätt har fungerat dåligt, tvärtom - men det fanns dock en liten fördel för just Bosch när jag bytte. Jag har i alla fall omvärderat min inställning till Bosch-stift - åtminstone i BMW-motorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| nån som har erfarenhet av ngk BKR6EIX ? | |
|
Robin92, jag var i kontakt med NGK:s kundtjänst med samma fråga. Svaret blev ungefär: Just M52TU-motorn (men bör gälla M52 och M34 och en del andra BMW-motorer också då de har samma grundkonstruktion i förbränningsrummen och motsvarande inprutningssystem etc.) har problem med att de slår igen stiften lätt vid upprepad kortkörning, därför rekommenderar de stift med flera elektroder och inte minst luft/ytgnistgap som har mycket bättre självrenande egenskaper. Det är t om så att smuts/sot på stiften gör att gnistan glider lättare än om de är helt rena. Killen som jag pratade med, sa ungefär: "i nästan alla andra fall hade jag föredragit EIX-stiften då deras konstruktion ger en bättre förbränning, men i just denna applikation är EQUP-stiften bättre pga motorns konstruktion och problem med att stiften lätt blir sotiga och blöta" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| men jag har m50tu motorn gäller samma för den då? för enligt ngk's lista Länk ska dom va ugrade tändstift ? | |
|
Robin92, BMW rekommenderar fyrelektrodsstiften även till din motor, även om de stiften fabriksmonterades först med införandet av M52TU. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hassos svarta lista: 1. Tändstift från Bosch 2. Oljor från Castrol ... ... :-D |
|
| ´så du ska man köra på fyrelektrodsstifften då men det borde ju ändå vara en sinnessjukt stor skillnad mot biltemastift ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.