AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.817

Spolning för bakrutan funkar ej. 528 E39

CW
15
CWidhede
528iA Touring -97
Hej!
Har sökt efter liknade trådar men hittar inget som beskriver exakt mitt problem.

Det är så att spolningen inte funkar till bakrutan på min 528 Touring -97. När jag köpte bilen i Augusti funkade varken torkaren eller spolningen bak, felet var att den röd/vita kabeln var av. Detta fixades snabbt och enkelt. Kollade alla kablar men det var bara den röd/vita som var av. Efter det funkade bara torkaren men inte spolningen. Antog då att pumpen var trasig.

När jag trycker på spaken för spolning händer det inget alls. Pumpen funkar utmärkt när man kör den löst på ett batteri. Tog och mätte med instrument i kontakten och då var det ca. 4V både när man körde och inte körde spolningen. På dom två andra pumparnas kontakter var det ca. 8V viloström. Säkringarna har jag kollat och dom är hela.

Är det någon som vet vad felet kan vara? Är öppen för alla förslag.
CW
15
CWidhede
528iA Touring -97
Är det verkligen ingen som vet vad det kan vara för fel?

Har testat och mäta alla kablar igen och alla är hela. Kan det vara någon styrmodul eller liknande som är felet?
En annan sak jag märkt är att det inte går att justera intervallen på torkaren som det beskrivs i instruktionsboken. Kan felen ha med varandra att göra?
CW
15
CWidhede
528iA Touring -97
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Idag har jag bytt samtliga kablar i det högra gångjärnet bak i hopp om att problemet skulle lösa sig men det gjorde ingen skillnad. Nästa sak jag misstänker är att det kan vara glapp eller liknande i spaken framme vid ratten. Någon som vart med om det? Eller kan det vara någon styrenhet? Vilken styr isåfall torkare och spolare?

En annan sak! Regnsensor har inte heller funkat sen jag köpte bilen, Var förbi Schmiedmann för ett tag sen och dom trodde den behövde initiseras. Kan en icke fungerande regnsensor göra så att bakrutespolningen och intervall-inställningen för bakre torkaren inte fungerar?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Här har du lite hjälp i felsökandet, Länk
CW
15
CWidhede
528iA Touring -97
Tackar Kane

Nu har jag koll på alla komponenter i systemet.
Du vet inte möjligtvis var "A36 Tork-spol-intervall styrdon bak" sitter någonstans i bilen? Går den att återställa?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I bakluckan verkar det som. Tyder på problem med kablaget vid gångjärnen fortfarande då?

Länk
CW
15
CWidhede
528iA Touring -97
Tror inte det är kablaget då jag bytt det men får väl testa och mäta det igen imorgon, Blir säkert femte eller sjätte gången jag mäter det ;)

Antar att kretskortet i torkarmotorn styr det mesta i torkarsystemet. Även detta har en jag känner kontrollerat som är bättre på elektronik än mig och han hittade inget fel i kortet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.