|
|
|
|---|---|
|
Hej !! Från det ena till det andra problemet!! Min "trasiga" högra xenon har ju helt otippat börja fungera igen.. Men,nu har jag fått ett nytt fel på min bil!! Laddningslampan / batterilampan har blinkat till lite då och då under dagen, nu ikväll började den lysa konstant, började lysa när jag varvade den typ 4-5k rpm .. Jag testade med multimeter över batteriet med bilen avstängd, då vart där 12.06 volt Men motorn igång på tomgång med klima lampor etc avstängt visade multimetern 11.92 volt Alltså laddar den inte Det jag har gjort är att jag har öppnat huven o luktat vid omkring generatorn för o se om de luktar typ bränt eller nått. Remmen sitter på, de har jag me kollat!! Vad mer kan jag göra? Ja vill ju inte köra mer med risk att få stå vid vägkanten:) Ska sånt här hända på en knappt 7 år/9000mil gammal bil ??:) Ideer?? Mvh patrik !! :) | |
|
Ganska vanligt fel om man läser lite på t.ex. amerikanska forum, generatorerna som sitter på dessa bilar har av någon anledning problem med värmen som blir, vilket leder till att skydslacken som sitter på trådarna i lindningen smälter bort och det blir kortis i geratorn. Så det är bara till att byta, kostar inte allt för mkt, runt 3000:- på Bmw, kollade pris via Schmiedmann när jag behövde en och har för mig att den skulle kosta runt 3000:- Har du skruvat lite förut så byter du den på en timme ! alltså inget krångligt jobb |
|
|
Afan där ser man!! Jag har bara läst lite grann här på AP, och har väl hoppats på att det va laddningsregulatorn, men eftersom den blinkat lite till&från innan den började lysa så tror jag mer på en kortslutning:) Mekarvana har jag, det jag isåfall undrar är om det finns något smart tips för o göra remmen slak, Jag har läst mig till om att vissa har kunnat plocka bort säkring 30 , och då har den börjat ladda igen.. Skulle va något om oljenivågivare? Och säjring 30 går till dme står de på mitt schema:) Funderar på om jag ska testa??:) |
|
|
Kolla på remspännaren, du får ta bort platslocket som sitter mitt i hjulet, där har du om jag inte misstar mig en stor insexa eller torx, se till att få in verktyget ända in och dra medsols, då släpper du på spännaren och du kan lyfta av remmen :) Regulatorn går att köpa löst på bmw, kostar runt 1800:- har jag för mig, men om det är lindningen som har pajat vilket jag tror, så kommer din nya regulator att ryka ganska fort. Jag hade inte plockat ur säkringen, visst man kan ju alltid prova men det låter väldigt långsökt i mina öron. // MVH |
|
|
Länk. Med dagens kurs så ska generatorn kosta 3700sek :) ingår regulator eller är det bara "hårdvara" man betalar för? Känns som att det handlar om en komplett generator iaf, men en second opinion r ju aldrig fel:) Jag ska kolla närmare på remspännaren imorgon:) annars verkar generatorn bara sitta med 2 bultar o lite kablage, det ända som kan va i vägen är luftburk o en plast ovanför kylaren :) Tack för svar Berg3r |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Hej! Bytte på min e46 m3 cab i somras. Frej bildelar i Stockholm köpte jag min generator på utbytes dock. Renoverad original med 2 års garanti. Länk Byta den gör du själv är lite mekk men det går. Ett tips är att ta bort vänster framlampa för att komma åt lite bättre :) |
Har för mig jag gav 3000kr med min i inbyte! |
|
Tack för svar jakob!!:) Jag va på autopartner kristianstad idag, dom vill ha 5800 för en generator:) så 3k låter bättre, |
|
|
2510 kronor för en generator komplett... Då skickar jag min trasiga i retur till frejbildelar:) Så nu är det bara att vänta tills den är hos mitt närmaste postombud !! :) |
|
| 1st generator hämtat på posten :) | |
Härligt, var samma pris som jag betalade. Billigast i Sverige och grym service. Kul att det löste sig :) |
| Ja "Frej" är billig...Jag har handlat av honom i hans butik (ligger på Frejgatan i Sthlm*haha*) o det är en skicklig man med ett polskt klingande namn (?) som driver firman har jag för mig. Lokalen är liten o späckad med startmotorer, generatorer osv. Det är fullt med grejer överallt o långt ifrån tysk ordning om man säger som så:). MEN priserna är de rätta o han verkar kunna sin sak... | |
|
Ja riktigt bra pris:) plus i kanten på att dom skickde den så snabbt!! Byter den imorgon, jag återkommer med resultat, har även kontaktat frej ang o maila mig vad som va pajj i den gamla generatorn, kan ju va kul o veta o bra o dokumentera i denna tråden :) |
|
|
Nu är generatorn bytt! :) och allt fungerar som det ska!:) Det tog ca 45 minuter Jag tog bort luftfilterboxen, och ena "ramen" runt fläkten för o komma åt:) dom satt med återanvändbara nitar och filterboxen med slangklämma och 2 10mm bultar:) Generatorn satt med 2st 16mm jättelånga bultar, och en 17mm på baksidan som endast håller dem stora röda kabeln:) och ett litet kontaktstycke:) Remspännaren va inga problem, satte i en torx storlek 50? Och en förlängare på de, sen va det bara att dra medsols 90 grader o haka av remmen:) Inga problem alls, nästan som att byta hjul, dvs dom flesta klarar det:) Ska bli spännande o få reda på exakt vad som felade i den trasiga generatorn, jag terkommer med det!!:) |
|
| Jag gissar på dioderna var sönderbrända! | |
| Laddningsregulatorn i 8 fall av 10 rent generellt...MEN verkstäderna byter GÄRNA generatorn komplett då "det är risk att det är djupa spår i kollektorn o då kommer den gå sönder igen rätt snart". BS säger jag, bytte regulator på min 26000 milade generator då laddlampan började lysa precis som för Patrik.E, o nu dryga 8000 mil senare så funkar den fortfarande som den skall...Men det är klart, att byta generatorn är en helgardering. | |
|
Fick samma problem som Patrik.E beskriver med att laddningslampan/batterilampan blinkade till lite då och då under hemfärden från jobbet i tisdags. Sista biten va den tänd hela tiden. Kontrollerade spänningen med avstängd bil, ca 12,1V men med bilen på tomgång fick jag ca 11.5V. Generatorn laddade alltså inte. Efter att ha läst denna tråden så satte jag bilen på laddning över natten och körde sedan på morgonen i onsdags till Jarls Bilservice här i Helsingborg, sträcka ca 7km. Skönt att bilen klarade den resan utan att dö. Jarls konstaterade senare på eftermiddagen att generatorn var död så jag beställde en utbytes från Frej bildelar igår vid 15-tiden som lovade att skicka den direkt. Jarls fick generator vid lunch idag och monterade den direkt. Hämtade bilen i eftermiddags. Är helnöjd trotts allt, även om jag fick betala 2600kr för arbetet, 3h arbetstid vilket jag va lite missnöjd med. Utbytes generator kostade 2510kr inkl. frakt fram och tillbaka (för min gamla). Ny generator på BMW kostar 5995kr och med byte ca 7500kr enligt uppgift. Dock en väntetid på 14 dagar. Frej Bildelar rekomenderar jag stark då de var mycket smidiga och snabba + att generator ser ut som ny. Bytet som så hade jag säkert mycket väl kunnat utföra själv men när det har med remmar som driver andra viktiga delar så vill jag absolut inte chansa. Mvh Jimmy |
|
| om släpringarna Är fina så är de oftast bara kolen som e slut! Kostar verkligen laddreg. 1800 till m3e46? Byter man laddregulatorn själv så kostar de nån hundring bara! Känns riktigt onödigt att byta hela generatorn när man i dom flesta fall är släpringar som behöver svarvas ner och byte av laddreg så är den bra igen! Till 330 kostar en ny laddregulatorn ca 500kr och svarv av släpringar kanske 500 max! Men som sagt, kanske skiljer så jävulskt mycke i pris till m-modeller! | |
Saken är väl den att en komplett generator till en vanlig bmw är lika dyr som en till m-modellerna! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.