AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.160

Funkar dubbdäck utan dubb lika bra som odubbade?

jn
10
jns
330e -17
Lite underlig fråga kanske men läget är följande: Har inhandlat en F20 som jag efter en månad är jättenöjd med. Som vinterdäck köpte jag dubbade Michelin x-ice, inga runflat. Bytte till vintersulorna i dag och har kört in dom lite försiktigt. Tyvärr genererar däcken ett förfärligt oljud. Vet inte om jag kan stå ut en hel vinter.

Den enklaste lösningen kanske är att peta bort dubben. Men hur mycket sämre blir då funktionen. Det är inte riktigt samma mönster som på motsvarande dubbfria Michelin och runt dubben är det inga "sajpningar". Tror ni det skulle bli skapligt utan dubb?

Om inte kan man hoppas på att oljudet minskar när däcken är rejält inkörda? Har bara kört 7 mil än så länge.

Tack på förhand!
Nej, de kommer inte fungera likadant. Faktum är att ett dubbdäck utan dubb presterar sämre än motsvarande dubbfria däck. Ett dubbfritt däck har en mjukare gummiblandning och ett däckmönster som är avsett för att greppa på de olika underlagen. Dubbdäck däremot har en hårdare gummiblandning och det är dubben som ska ge grepp på is och inte däckmönstret som dör dubbfria däck.

Däckljudet kommer nog inte avta särskilt mycket, utan du får lära dig att leva med oljudet eller byta till dubbfria vinterdäck.
Ur
184
Urma
118d -08
Har bara kört ca. 50 mil med dubbdäck. Innan dess körde jag 3 säsonger med friktions däck (Goodyear Ultra Grip RFT) Varje säsong med dom körde jag fast ett par gånger. Annars var jag tvungen och ta det väldigt lugnt! Blev en sk. bromskloss. Dubbdäcken låter mer men det är det värt om jag slipper fastkörningarna med dom. En annan positiv sak med dubbdäcken (Hankook Winter Ice) är att bränsleförbrukningen har minskat fast de är bredare, 205ór mot tidigare 185ór.

F20 kanske har bättre vinteregenskaper än E87 men jag skulle inte chansa! Behåll dubben på och stå ut med den högre ljudnivån, man vänjer sig.
Enligt mig är det inte värt risken att köra dubbfritt. Bara att kolla olycksstatistiken, det prioriterar jag framför någon decibel inne i kupen. Jag förstår inte hur det kan vara så besvärande att man ens överväger att "peta bort" dubben i ens däck. Jag tycker verkligen du ska köra på dubbdäcken för din egen och andras skull! Kör du på snö sedan så kommer du nog inte höra skillnad mellan däcken..

Mvh
Verdi
Fattar inte, jag hör knapp dubben från mina dubbdäck.

Och det är idiotiskt att dra ut dubben. Dubbfria är konstruerade för att ej ha dubbar, dubbdäck är inte det. Stor skillnad.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Smackat på hakka 7 or nu till vintern 205 or.
Ska bli skönt
Går det att tugga maten utan tänder i munnen? Detta tycker jag är en bra liknelse till dubbdäck utan dubbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.