AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.311

Låg temp 535D -07 LCI

Jag får bara upp tempen till 69-72° i min 535D. -4° ute vid tillfället jag kollade.
Har kollat tidigare när det var cirka +8°. då var tempen upp grin 79-81°.

Tips?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Termostatbyte och du kommer få en så mycket bättre vinterbil.
Termostatens försämrade funktion sker så gradvis att man ofta inte märker det. Men sedan man bytt så blir man ofta helt förvånad vilken stor skillnad det är!
Men notera att det är två termostater, dels den "vanliga" men minst lika viktig är EGR-termostaten!
Tyvärr så verkar BMW-mekanikerna ofta missa detta och då kan det lika gärna vara ogjort.

Termostater är nästan förbrukningsvara och dagens dieslar är väldigt känsliga för att termostaten verkligen fungerar som den ska.
En gammal tumregel är att byta termostat lika ofta som man byter till nya vinterdäck. Om du kör tre vintrar på dina vinterdäck så bör du inte köra längre än tre vintrar på din gamla termostat.

Jag satte i nya termostater för ca 1 år sedan och skillnaden var dramatisk. Jag har sedan kört i -35° som kallast (hittills..!) men hade helt fantastisk värme i kupén, behövde alls inte köra värmereglagen på max.
(Vid extrem kyla så täcker jag dessutom för ca 95% av luftinsläppen i fronten.)
Vilken av termostaterna brukar oftast bli dåliga? Har för mig att termostaten går på nästan 4000kr till e60/e61..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är nog troligt att båda blir dåliga ungefär samtidigt (de har ju gått ungefär lika långt, eller hur?).
Jag har läst här på forumet att många har bytt den vanliga termostaten utan att det blev någon betydande skillnad. Utifrån det skulle jag i så fall börja med att byta EGR-termostaten (men har i övrigt inget belägg för detta).
Men faktum är att man sammanlagt tjänar en hel del tid på att byta båda samtidigt.
Priset 4 000:- känner jag inte igen. Minns inte vad mina termostater kostade men skulle gissa på ungefär hälften för båda tillsammans(??), om de varit mycket dyrare skulle jag nog ha kommit ihåg... Jag tror att jag köpte båda mina på Meca.
Min son bytte dem åt mig på drygt 2 timmar, vill jag minnas..(?).

Men om man lämnar in bilen på BMW kan det säkert bli rätt så dyrt. I så fall lämnar jag hellre ett så enkelt rutinjobb till en liten privat och intresserad verkstad, för här krävs ju inga datorer eller auktorisation.
beställde termostaterna imorse. 900kr för båda. det kanske var 4000 med arbete...
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Passar på att låna tråden lite, samtidigt som det kanske tillför något också; min 530 gick lite kall i våras (75-80C) så båda termostaterna byttes. Nu när det har blivit kallare är det samma sak. De kan väl knappast ha blivit dåliga på nytt på bara ett drygt halvår?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hur får man fram motortemp? Har bara hittat oljenivå i idrive
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Räkna först ut summan på de fem sista siffrorna i din VIN-nummer. T.ex. 1+2+3+4+5 = 15.
Med tändning på eller motorn igång trycker du på reset-knappen för trippmätaren tills du ser något i stil med 01.-- (med liten text).
Genast därefter trycker du upprepade gånger kort på knappen till du är på meny 19.--. När ordet LOCK dyker upp stegar du likadant tills summan som du räknade ut visas i displayen. Menyn kommer då att återgå till 01. För att få fram temp. stegar du till 07.01. Om du av misstag kommer in i fel huvudmeny trycker du länge tills den första siffran åter blir aktiv.

01.01 [Huvudmeny.Undermeny]
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok...
Denna procedur gör vaddå? Trollar fram fler funktioner eller nollställer nånting?
Vill inte sabba ngt. :( Den funkar ju nu som den är men jag får inte fram motortemp.

Kan jag få tillbaka till ursprunginställning sen?
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej Hubbe325.

Här ser du hur det går till:

Länk

Mvh//
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ok, tack.
Sista meningarna där han säger att man kan skada ngt och det är på egen risk gör att jag nog avstår.
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Det är nog ingen fara att göra detta. Enda du kan "ställa till" med är att du nollar alla förbrukningsmätare o.dyl. eller ändra kalibreringen till förbrukningsmätaren.
Bytte igår kväll termostaterna i bilen, å nu går tempen upp i 88-90°. så allt verkar ha ordnat sig. :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Härligt.

Fick också Max 75-80 grader på min, och efter ett byte av termostaterna ligger den nu stabilt på 90-92 grader. BMW bytte på europlus garantin.

Var det knepigt?
Ja det var ju betydligt krångligare än på en volvo 740 iaf :)
Plockade inte lös något mer än elfläkten å plåten ovanför kylaren.
trångt men det gick :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.