AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.890

bmw 540 trycker ut olja ur oljefilterhuset

ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
tjenare har en bmw 540 98 med 4.4 litersmotorn som har börjat trycka ut olja ur oljefilterhuset

detta är ju såklart inte normalt har ni några tips vad som kan orsaka detta

-har kollat

om det finns sprickor i locket = inga synliga
det sitter ingenpackning mellan lock och hus är detta normalt ?
filtret ser lite sådär ut kan ett igensatt filter orsaka detta?

Mvh Niklas
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det ska sitta en o-ring i locket. Saknar du den, så är det nog därför det läcker.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp ett nytt filter, så får du med packningen som skall vara i locket.

Det är aldrig fel att byta filtret om det ser lite halvtaskigt ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag passar på att fråga i tråden; Ska locket gå emot behållaren, eller kan det vara någon mm glipa? O-ringen sitter i.

Hur ser det ut på din ekelund? Blir det lite kladd bara eller trycker den ut ordentligt?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Locket ska bottna.
ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
ja alltså de rinner ut runt hela locket på den och ska börja med o byta filter o sätta dit oring så ska jag se om de hjälper sen efter det får man börja leta andra orsaker=)
Den stora frågan är ju vart packningen tagit vägen? Det måste ju varit så ett bra tag?

Okej Japmax, så ytterkanten på locket ska alltså ligga klots an mot behållaren? :/..
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Yes, det är en liten krage på locket som ska ligga an mot filterhuset.
Har man ingen oring och locket inte är nerskruvat ordentligt förstår jag att det läcker olja.
innan jag öppnade min låg inte locket emot, men den läckte inte iaf^^ jag kan inte skruva ner den helt heller.
ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
vet inte var packningen tagit vägen faktiskt och de har inte läckt innan och då har jag änd kört 700-800 mil minst
mt-adam: Hmm, verkar lite skumt om det inte går att skruva ner locket helt. Då bör man kolla att man har korrekt filtermedia och att filtret samt oringen sitter korrekt.

ekelund: Är du säker på att det satt en oring där innan, kanske hade missats?
ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
tjenare igen efter mer felsökning så kommer det oljetryck till oljefilter "flyttaren" men det vill inte sjukna undanfrån behållaren sitter det nån form av ventil som ska släppa eller va tror ni det kan vara
jag vet inte om det ska flyta undan eller ej, på min har det varit både och, när jag lättade på locket första gången åkte det ut olja, men när jag lättade på det en vecka senare var det tomt där... Jag blir inte klok på detta jag heller..^^
ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
verkligen ingen som har tips och råd vad ska kolla härnest ?

Länk lyfte slang 15 precis och där siprade de ut olja iaf
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
På min E34 så pajade backventilen i oljefilterbehållaren, det resulterade dock bara i att oljan rann ur behållaren över natten och det rasslade några sekunder innan trycket kommit upp igen. Så det kan ju säkert gå sönder på andra hållet så oljan inte kommer ut ur behållaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.