AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.815

Vad betyder: 164 atmosphere pressure sensor signal

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tjo.

Får felkod från carsoft på: 164 atmosphere pressure sensor signal

Motorn är en V8 M62/TU

Sitter i en 540- 00:a men postar här eftersom det även gäller 7-serien.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har googlat i 2 timmar nu och hittar ingenting. :(

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det har inget att göra med larmet? mäter inte det om trycket förändras i kupén? kanske helt galet fel men det var första tanken som slog mig.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Vissa bilar har en atmosfärsgivare till motorstyrningen för att anpassa insprutningen till rådande lufttryck. Tex är luften tunnare på hög höjd, tex om du kör i Alperna, då finns denna sensor för att tala om det för motorstyrningen. Gissar att givaren är inbyggd i motorstyrenheten eller kombinerad med någon annan givare.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack gör svar.

Kan denna felkoden möjlitvis uppkomma pga. tjuvluft eller annat.

Bilen får i bland för sig att gasa lite av sig själv vid krypkörning på ex. parkeringar.

Samt att man kan framkalla ett pendlande varvtal mellan 400-1200 rpm om man i neutralläge lägger foten lätt på gasen och ex. försöker hålla den på 900-1000 rpm.. då börjar den pendla.

Farthållaren är också obrukbar i lägre farter eftersom den gasar för mycket.. släpper gasen.. gasar för mycket osv..

I övrigt känns det som att motorn går som den ska.

inga kända fel som kan sätta denna kod? Koden är ju tyvärr lite luddig.
Är signalen utanför gränsvärdet? Saknas signalen?

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag var inne på exakt samma sak som "flashg". Jag hade en Volvo förut och där var det på det viset, en tryckgivare som var inbyggd i själva motorstyrningen.
Jag googlade på det, men hittade inget direkt, så jag vågade inte skriva nåt utifall jag mindes helt galet, men när en till säger samma sak, då säger jag det med...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det låter ju som att det är tjuvluft någonstans ja. så betedde sig min när min vakuumslang sprack.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kan mycket väl vara fallet men då borde den väl bete sig som det även om jag inte provocerar fram det.

Tomgången är helt stabil i alla lägen förutom just om ja lägger foten lätt på gasen vid stillastående.
Märks inget när man kör vanligt eller krypkör.. Bara i P eller N när man står still.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
tror att det är det ändå. låter precis som när mitt fel uppstod, även om jag nog fick kraftigare symptom. det beror ju på hur mycket motorn rör på sig och det gör den från stillastående. jag fick felet när jag skulle göra en vänstersväng och drog på lite extra för att det var tight. den började gå ryckigt och oroligt efter det särskilt när jag drog på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.