|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått något problem med min 523 E39 -00. Bilen är svensksåld och väldigt välskött om det nu har något betydelse. Inatt körde jag från stockholm till västerbotten, drygt 80 mil. Efter sundsvall blev det tät dimma, och 4-6 minusgrader. Stundtals såg jag knappt mer än 20m, och vindruta, strålkastare m.m. isade igen. Efter att ha kört ca 20 mil i dimman så tändes plötsligt motorlampan. Jag stannade och kollade olja m.m. för min första tanke var frusen vevhusventilaton. Men allt såg normalt ut, oljan låg fortfarande på max-sträcket, och inga läckage någonstans. Nästa teori var luftfiltret. Eftersom hela fronten på bilen hade blivit som en stor isklump, tänkte jag att luftfiltret kanske också var fullt med is. Så jag tog ut filtert, men allt såg okej ut. Vad kan det vara för fel? Lampan lyser fortfarande, men bilen går precis som vanligt, och bränsleförbrukningen är fortfarande låg. Kan luftmängdmätaren ha tagit skada av den extremt fuktiga och kalla luften? Mvh Johan | |
|
Vet om att på en gammal E28 jag hade så frös luftmängdsmätarklaffen fast under liknande omständigheter...motorn blev sur och stannade vid ett rödljus. Gick bra så länge man hade landsvägsfart, men när man närmade sig staden och första rödljuset så dog motorn pga för mycket bränsle.. Men när man plockat ur stiften o mont tillbaka och lmm tinat så var det bara att åka igen.. OBS ! ingenting jag är helt 100% säker på, men ganska så klar över att det var lmm problem och fastfrysning av klaff då.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.