AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.219

Lättpåverkat larm E46

Hej!

Larmet på min E46 320 -00 går igång förvånansvärt enkelt. Lite blåst så går det igång och ibland utan yttre påverkan!

Pratade med en kille som jobbar på Volvo och enligt han kan det hända pga dåligt batteri i nyckeln, sant/falskt? Detta var tydligen vanligt på Volvos..

Vad kan det annars vara?

BMW Originallarm.

MVH Adam
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det är ganska vanlig att huvkontakten felar. Min gjorde likadant och vid avläsning av felkoder så visade det sig att larmet triggats av just denna. Efter bytet så har larmet varit tyst.

Mvh H
Okej, men har bytt till extranyckeln nu och har inte haft detta problemet längre.. Verkar stämma med att dåligt batteri i nyckeln kan påverka då!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att batteriets skick i nyckeln (som enbart används för att larma/larma av) skulle påverka känsligheten hos larmet låter ju som värsta rödluvan?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är en riktig rödluva :)
Huvkontakten gissar jag på, ren tillfällighet att det sammanfaller med nyckelbytet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nån som bytt huvkontakten och kan säga vad det kostar? Har precis exakt samma fel :(
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Vill minnas att den inte var så dyr. Runt 100:- på BMW.

/H
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Håkan: den gick på 135:-

Och TACK till detta underbara forum som åter igen har besparat mig MINST en tusenlapp i felsökningsavgifter och annat skit.

Härligt härligt!!!
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Hänger på med ytterligare en fråga här.

Jag har också sprungit på detta felet och har idag monterat ur huvkontakten helt för att se om falkslarmen fortsätter. Kommer väl visa sig inom någon dag.
Med brytare löstagen så provade jag med ohm-meter mellan de tre stiften numrerade 1,2 och 3.
I vissa lägen, efter racklande som sjutton, kan jag få kontakt mellan ben 2 och 3 även då knappen är intryckt (huven stängd). Misstänker att det är det som är felet. Men det beror ju helt på hur det är tänkt att det ska funka.
Någon som vet hur en frisk brytare funkar eller rentav har ett elshema på brytfunktionerna i huvkontakten med artikelnummer 8352229?

Tacksam för tips.

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Har kommit lite längre i felsökningen så jag behöver inte svar på frågan jag ställde innan.
Jag fick isär brytaren och fann att alla tre stiften rent mekaniskt kopplas isär när huven stängs. så det är inget avancerat schema i den.
Huven öppen - alla stift galvaniskt hopkopplade 1,2 och 3
Huven stängd - ingen kontakt mellan några stift.

Möjligen var den lite sliten och kanske inte lyckade knuffa isär bläcken inne i brytaren. Så jag gjorde fjädern lite slöare genom att korta den ett par varv. Nu kan jag inte få tillbaks felfunktionen jag skrev om innan hemma på köksbordet i alla fall.
Får se om det hjälper när den kommer i bilen bara, annars blir det ny brytare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.