AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.967

Ojämn tomgång och vibrationer E61 LCI - orsak?

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Efter 3 veckor i min ägo har nu min 523 E61 LCI (2007) börjat strula. :-( Imorse när bilen startades kändes ordentliga vibrationer i kupén och motorn gick väldigt ojämnt på tomgång, den startar dock direkt. Igår var det inga problem alls.

Undrar om någon här känner igen sig eller har någon idé kring orsaken? Motorlampan lyser inte vilket känns litet förvånande med tanke på motorgången. Inga felmeddelanden.

Vågar man köra något med bilen? Jag har läst diskussionen om högryckspumpen/spridare men tycker inte riktigt dom symptomen överensstämmer med mina. Min (amatörmässiga) gissning är att något är fel med bränsletillförseln. Att den drar tjuvluft? Vatten i bensinen? Dåligt med luft till motorn?

Tacksam för svar,
Fredrik
J-
534
J-A
325i T -08
Har själv aldrig haft exakt dina symtom förutom när spridarna byttes och gul motorlampa tändes. Då var dessutom felet bestående.

Styrsystemet kan också stänga av tre cylindrar vid allvarligare fel. Om gul motorlampa lyser kan man ju "halta" till verkstad.

Tändspolarna kan också krångla? Även tändstift byts om de är nedsotade. Gör en felkodsavläsning.

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
J-A, en av dina gissningar var rätt! BMW har nu tittat på bilen och 2 tändspolar var defekta därav den dåliga gången. Samtliga tändspolar byttes utan kostnad på förlängd garanti. Bilen har gått 9600 mil.
Hi
11
Hinka
530dA xdrive -11
Hej FredrikNacka, jag har samma symptom som du, dock så lyser min motorlampa. Vad menar du med "förlängd garanti"? vet dom om problemet och därför förlängt garantin eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.