AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.305

Tvärdör

Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Min 525i -88 bara tvärdör ibland. Inga lampor lyser på instrumentpanele förutom ABS-lampan. Brukade förr endast hända vid mycket blött väglag eller efter underredstvätt men nu även vid fint väder. Har haft bort alla ABS-givarna och rengjort dom. Lite svårt att felsöka i och med att det sker på så pass kort tid. Den dör i ca 1-3s, sen går den igång igen (om man rullar med växel i). Händer ganska sällan. Säkert ett år sedan sist. Är förmodligen ett glapp någonstans, men var?
Men även om det är fel på nån ABS-givare så inte ska väl motorn stanna för det?
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
hade en Nissan som hade samma problem för några år sen som jag höll på bli vansinig på.
I mitt fall så var det den elektroniska tändfördelaren ,som efter flera månaders slitande i håret och byte av diverse elektroniska komponenter, som var felkällan.
Vet inte om det hjälper dig men symptomet var likadant.
Började också med fukt.
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Vill först och främst bara ha reda på om det är meningen att motorn skall dö bara för att det är fel på en ABS-givare. Kan inte tänka mig det!
Har ju sett här på forumet att fel på ABS-givaren är ganska vanligt.
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Kan inte tänka mig det heller, men man vet aldrig!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
det kan vara något med att batteriet inte sitter som det ska?
Våran ABS lampa tändes alldeles innan bilen dog och sedan stannade motorn.
Vårat laddningsrelä var slut så vi hade batteritorsk, men du kan ha en lös kabelsko eller liknande.
Att bilen tvärdör gör att abslampan tänds automatiskt, problemet ligger inte i abs biten utan jag gissar på bränsle, tändning, har själv funderat på att byta min bränslepump då reläet fungerar som tänkt.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
pcdoktorns recept är ett bra tips. kolla bränslepumpsreläet låna ett annat eller byt, de "slits" ´tennet till ledningsbanorna smälter och sedan blir det "kallödningar" som kan orska sådan här fenomen. bränslepumpen kan ju osså var på väg att ge upp, men då brukar bilen även bli svårstartad i vissa situationer.
Ett glapp på matningen i tändningskretsen är ju inte helt otroligt heller ,räcker med att en kabelsko som förlorat spänsten och ger glapp vid olika temperaturskillnader.Mycket att bita i vid sådan här fel, men enda chansen är att kolla av allt bit för bit.

///MVH Hasso
Länk

10
14
100268
525:a -88
Hmm, jag har också en 525i -88:a som dör på samma sätt, jag misstänker bränslepumpen eller något relä.

Vet du vilket relä som är till bränslepumpen?
Finns det fler pumpar än den i tanken?
Ska pumpen bara gå när bilen är igång eller när man drar på starten och inte när man man bara har tändningen till?

//Fredrik
be
250
benny
535im-86
Hej!Hadde detta fel på 525 -88 då va det en sprucken lödning i styrenheten fick fram felet igenom att knacka o vicka lite på styrenheten. Försök få fram felet med bilen igång sen går du loss på reläer o styrenheter o drar lite i tillhörande kablage så kanske du kommer närmare felet de e inte alltid lätt att lokalisera intermetenta fel.Lycka till

Mvh.benny
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
hm, min gör lika dant, har gjort det två gånger, en gång i förrgår, och en gång i går... I förrgår hade jag haft bilen ståendes i nedförlut pga luftning av kylsystem, reserven lös då på tankmätaren, men det kom när jag åkte hem, plant underlag o allt, då hade jag kanske 15L i tanken eller nåt... Igår kväll cruisade jag o tanten lite, då gjorde den lika dant när jag gasade på lite efter en ganska slingrande brant nedförsbacke, kan det vara så att pumpen kanske suger lite luft enstund i lutningar?

/Team valsjö/Möken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.