|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde en 180-gradare från min uppfattning om M Sportpaketet och ändrade beställningen...så istället för Imperialblå utan M Sport blir det 530d xDrive Touring med M Sport i Carbonsvart, Shadowline, Läder Dakota Oyster/Black och 351 M Dubbeleker 19". Strök dragkrok (använd en gång under två års tid med nuvarande bil), Surround View, 4 zons klimat och värmesitsar bak. Leverans något förskjuten, blir förmodligen vecka 1. Nu är det bara att vänta! Min fråga är, vad är er er erfarenhet av Carbonsvart, är den lika svårskött som Safirsvart? | |
|
Tror den är ännu värre... ___ //Ulf |
|
|
vet inte just safirsvart,men har nästan bara haft svarta bilar Nuvarande är Carbon, känner inte att den är svårare än ngn annan svart. Vansinnigt snygg när den är ren |
|
|
Inga konstigheter jag brukar inte tvätta den så ofta i och med att det är pappas men den ser alldeles utmärkt ut efter 6års ägande och då var den 5år vid köpet. Jag har inte hört något om att det är jobbigt med svart bil från pappa. Lackbehandlad regelbundet så det hjälper till att hålla den fräsch och bilen det handlar om är en 530iA Individual E39-01. Carbonsvart är en underbar och vacker färg. Mitt första val på en F10/F11. Stephan |
|
fredde 7 |
Jag tycker den är skitsnygg. men varje gång jag tvättat tvingas jag lägga på carnubavax för att slippa se tvättrepor i solen...allt handlar nog om hur känslig man är och vad man använder bilen till, hade det varit bruksbilen hade jag nog inte reflekterat så mycket över lite tvättrepor. |
| tyckte de va ett rent helvete men tvättar min bilar ofta o sämskinnar varje gång o varje liten droppe vatten kvar på carbonsvart så ser de skitigt ut direkt. | |
|
Jag snackade med Förenade Bils (BMW Malmö) plåtverkstad om Carbonsvart i vintras eftersom jag först funderade på att ha min X3 i den färgen. Tydligen är den kulören riktigt svårskött, svårpolerad pga lite pigment och därmed mycket känslig för exempelvis repor, fågelskitar och insekter. Den är alltså väl i klass med en solid svart. Enligt dem var safirs art ett mer lättskött val - men kanske inte lika snyggt... Så vill du ha den så shoot men jag hade övervägt en omedelbar lackförsegling och super pedantisk omvårdnad :-) |
|
|
Har haft carbonsvartmetallic på två bilar (E46 och E60) och det är ju lätt en av BMWs snyggaste färger, ren, men det är ju också högst personligt vad man själv tycker. Jag bodde med min E60 mellan havet och Pildammsparken i Malmö, Fridhemstorget, med det sagt så hade jag grov otur med fåglar osv. som i princip kunde förstöra bilen på 15-30 minuter från träff. Detta var mer eller mindre på daglig basis och helt ohållbart både skötselmässigt och ekonomiskt. Fick våtslipa tak, baklucka, motorhuv 1-2 gånger/månaden trots Mr Caps största treatment vid nyköp. Och jag vet att detta gäller de flesta metallicfärger som erbjuds, framförallt när dom numera är vattenbaserade och inte olje. Så bor du i ett område där mycket fåglar rör sig ständigt under främst sommaren skulle jag starkt avråda dig från att ta carbonsvartmetallic. Annars tvättmässigt så är det egentligen som vilken svart bil som helst men den är väl lite svårare för att den skimrar i solljus. Dvs. jag kunde uppleva den att ibland dölja tvättrepor eller smutsfläckar om man stresstvättat medan den i andra fall kan göra tvärtom och på vis framhäva skavanker lättare.. Svårt att säga men den är inte extrem svårskött om man inte har otur med fågelskit är min slutsats men den är ju känsligare än sophistogrå, safirsvart helt klart! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Tack för all värdefull input! Nu är jag verkligen tveksam till färgvalet...det kanske blir sophistogrå istället. Jag ska kolla med säljaren på måndag om det är möjligt att ändra sig fortfarande. | |
| Har sophistogrå som trots sin nästan svarta nyans är mycket enklare att hålla fräsch än min tidigare safirsvarta bil | |
| Jag kunde ändra färg på bilen, det blir Sophistogrå i st för Carbonsvart. Tror det blir lättare att sköta även om Carbonsvart är snyggare...:-) | |
|
Själv hejar jag på carbonsvart i princip, men kan hålla med om att den inte riktigt känns rätt på F11:an... Sophistogrå kommer aldrig att bli fel, och du har ju verkligen beställt en fantastiskt fin bil - grattis!!! ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Hade carbonsvart på min förra bil och det är ju den snyggaste färgen helt klart. Men tyvärr svårt opraktisk och känslig som ni har påpekat här. Lämnade in den på polering hos en firma i Uppsala. Vill inte nämna deras namn då de i övrigt verkar göra ett bra jobb till ett bra pris och var grymt trevliga. Men min bil sabbade de lacken på. Lacken såg solkig ut i solljus även när den var helt nytvättad. Vet det fan vad hade gjort men det var fullt av smårepor. Blev inte bra alls. Iofs vet jag inte om det var färgen eller polerarens fel... |
|
Verdi, Antagligen var det polerrosor/hologram du hade fått, dvs var bilen polerad med ett grovt polermedel utan att efterpolera. Vax kan täcka sådana defekter men avtar allt eftersom och det dåliga polerarbetet syns igenom. |
|
|
Såhär ser carbonsvart ut nypolerat av någon kunnig: Länk |
|
|
Grymt snyggt gjort av dom personer som fått m3:an i sina händer. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
| Håller med, fantastiskt arbete de gjort med M3:an in- och utvändigt! Rätt skött är Carbonsvart oslagbart snyggt, det skulle dock inte fungera i min vardag...därför blir det bra med Sophistogrå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.