AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.330

272 hk motorn

Letar efter 530xd eller xi.Vågar man köpa en 272 hk motor?Har läst här att den inte är så bra.Är det verkligen så? eller är det bara dom som har problem som tar upp sånt?Det måste ju finnas tusentals av dessa motorer här o i europa.Förbrukningen lockar verkligen mig.Har provat några diesel men så fort jag testar en bensinare så känner jag att fan vilket sound o att man kan blåsa ur
bilen som faan, måste säga att bensin sexorna går "silkes" lent o tyst.Ingen bygger motorer som låter så bra som bmw! Har prövat flera märken nu.Kan ni som vet rent avråda mig från 272 hk motorn?eller är det 258n som gäller.
mvh Johnny

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Undvik motorn!!! Har haft en 530i E60 med 272 hästarn och för MIG var det en katastrofmotor. Köpte bilen ny och den fick bärgas 3 gånger pga diverse spridarfel, bränslepumpshaveri mm mm. Motorn gick sällan silkeslent tyvärr, utan tvärtom. Ryckningar vid jämn gas, vibrationer vid tomgång, skrammel... listan kan göras lång.

Det är mina erfarenheter.
Ok då skiter jag i den!Tackar som tipsar.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har haft en sån. Om bilen används dagligen är det inga problem, men om den har stått länge, börjar knacka nått fruktansvärt. Ett oljebyte + urblåsning på motorväg gjorde susen för min. Det gäller alla BMW med direktinsprutning är min erfarenhet.
Mvh
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har haft en sån. Om bilen används dagligen är det inga problem, men om den har stått länge, börjar knacka nått fruktansvärt. Ett oljebyte + urblåsning på motorväg gjorde susen för min. Det gäller alla BMW med direktinsprutning är min erfarenhet.
Mvh
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det skiljer minst en deciliter i bränsleförbrukning (blandad körning) till 272 hk-motorns fördel men det är riktigt att problemen var många när den presenterades 2007 - min bil var inne åtta gånger tills jag fick den återköpt och kunde köpa en -10:a istället där i princip allt har uppgraderats.

De flesta motorer går utmärkt, men BMW har inte riktigt lyckats lösa problemet med övergången mellan snålgång och normalgång - det är då ryckningarna uppstår. Annars en underbar motor!

----
BMW CS #6212
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så som vanligt gäller det att köpa sista årsmodellen?
Jag kan inte släppa att motorn är helt fantastisk på papperet.
Problemet med ryck och sot ska väl bli bättre om man då och då gasar på lite ordentligt?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
marin849 - jepp, det blir betydligt bättre om man ser till att "blåsa ur" den lite då och då. Uppenbarligen har BMW tänkt att man tillbringar en del tid på Autobahn i sina simuleringsmodeller, och missade simuleringen "konstant snikkörning"... ;P

----
BMW CS #6212
Lm
15
Lmb
535d-11
Har haft den tidigare motorn 258 hk och var mycket nöjd och hade inga problem under den tid jag ägde bilen från ny, 2006 till jag sålde den i somras med drygt 10 tmil på mätaren. Känner inte alls igen problemen som en del tycks ha haft med sina 272 hk motorer gentemot min 258 hk från 2006. Har aldrig provat E60 med 272 hk, men har kört en X5:a med denna motor där jag vet att ägaren har problem med att motorn tickar vid tomgång, vilket jag också noterat de gånger jag kört denna bil. Jag provade för någon månad sedan en F11 med 258 hk. Tyvärr var den inte att jämföra med min äldre 530i med med motsvarande hk. Motorn tickade som en diesel i tomgång och hade inte alls samma fina gångkultur som min äldre 530i. Dessutom kändes bilen slöare, men det torde hänga ihop med den tyngre karossen som F11 har gentemot mot E60:ans.

Jag tyckte att de 258 hk tillsammans med manuell växellåda som jag hade var en utmärkt kombination och gav mig mycket körglädje. Det troliga är också att du säkert får en välskött 2006 till ett lägre pris än en nyare "faceliftade" E60:an med den modernare och som synes sämre motorn.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att motorn tickar/knacka på tomgång är igentligen ingen överraskning. Den använder sig av dieselteknik (direkinsprutning) och då får man den bieffekten.
Jag tog bort plastkåpan på min fd 335 inför byte av tändspole. Jäklar vad den knackade! Men det är helt normalt.
J-
534
J-A
325i T -08
Kompressionsförhållandet är högt med 12,0 som nog också bidrar till dieselknacket. Det hörs i alla fall inte inne i bilen.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, nog låter den diesellik på tomgång :(

Men jag tycker att denna tråd blivit lite väl kritisk (säger jag som är jävig i målet). 272 hk motorn är på många sätt en fantastisk motor och jag tycker det blir lite överdrivet när presumtiva köpare väljer bort motortypen på grund av vad vi säger på detta forum; få varianter är förskonade från fel så vill man vara "granitsäker" att få en biltyp helt utan problem... ja, det blir inte många att välja mellan!

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.