|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på en M6:a för runt 400k. Finns tre kandidater på blocket, en i Malmö, en i Halmstad och en i Stockholm. Skulle helst vilja ha en vit men dom verkar vara sällsynta. Är det någon som känner till eller har varit och tittat på någon av dessa tre bilar? All info mottages tacksamt så kanske jag kan bespara mig någon av resorna :) | |
|
Mitt tips är att själv åka och titta på dessa tre efter att ha fått ur så mycket info om dem som möjligt över telefon. Folk bedömer bilars skick så fruktansvärt olika, och ska du lägga 400k på en bil så är en resa från där du nu än bor i Sverige skitpengar i sammanhanget! Så ring och få ut så mycket info du kan om servicehistorik etc innan du ger dig iväg :D Jag vet inte hur många gånger jag tittat på bilar där dörruppslag etc har dykt upp från "ingenstans" när man påpekar dem osv. Har tom kört genom hela Skåne för att bittert erfara att ett "märke" på bakskärmen i själva verket vart en intryckt skärmkant ;) Så lita ALDRIG på vad någon säger.. |
|
|
Det fanns en interlagosblå sv-såld M6 på 3000 mil, på blocket i Eskilstuna i höstas....minns att han till slut var nere på 380 tusen, dock verkade den extremt svårsåld trots rätt utr o bra ägarhistorik. Undrar om den blev såld eller om killen tröttnade... I min värld så ska priset på en likvärdig inte ligga över 380.... |
|
|
Självklart ska jag åka runt och titta så mycket jag kan. Har ingen brådska så behöver inte köpa något förhastat. Men är det någon som har information om tveksamma exemplar så kan det ju bespara mig en resa eller två, Det verkar inte som det finns så många privatimporterade M6:or som av andra BMW modeller, M5 tex. Tack peddan för infon, precis sådant som är bra att veta när man ska börja diskutera pris. Alla tips mottages tacksamt :) |
|
|
Jag letade nästan ett år efter en riktigt fin m6 sv såld och låg milad till ja hitta min, en vecka efter annonsen kom ut köpte ja den, sista ja kollade nu i sommras hittade ja väldigt många 05or som va importer.. Ska du ha en riktigt fin m6 så räkna med Minst 400 000 annars får du bilar med dörruppslag o stenskott osv som twinsturbo säger |
|
|
>>Christian Om det är bucklor och stenskott dom definerar en bil i fint skick, kan man få nästan vilken bil som helst att få riktigt fin. Dörruppslag = 500:-/buckla Stenskott = omlackering av fronten = 2500:- >>Vega, Leta efter en bil som har rätt pris/utrusning/mil istället för att leta efter dörruppslag. |
|
|
Men har en bil massa bucklor och stenskott visar ju det tydligt att ägaren inte brytt sig om bilen, därmed slarvigt körd mm. Man vill ju ta över en bil från någon som vårdat den väl i alla hänseenden. Sedan undviker nog många att lacka om pga nyansskillnad och känslan att veta att det inte är 100 % samma lack. |
|
| Skitsnack! Det visar bara att bilen inte har körts! Alla bilar som används får stenskott. Dörruppslag kan du få på ny bil som inte rulat 1 meter! | |
|
Håller fullständigt med captainoats!! Men om du nu Marin tycker att sånt inte spelar roll att en bil är om lackerad eller inte och att de är så billigt osv så kör på det! Min åsikt är att har man en fin bil så ska man ta hand om den och inte använda den som dina slit o släng bilar..pucko! |
|
| För mig är det enkelt. En bil med dörruppslag och stenskott i klassen 400 kkr avstår jag. Jag prutar hellre på min kravlista beträffande utrustning på beg objektet än att köpa en bil med skönhetsfläckar. Jag påstår inte att bilar med dörruppslag och stenskott för den sakens skull är misskött. Tidigare ägare har helt enkelt inte brytt sig om sådana saker. För många är en bil ett ting att brukas. Jag håller inte med Marin om att en bil utan stenskott tyder på att den ej brukas. Jag har själv en -04:a utan stenskott. Visst har jag haft tur men största anledningen till att jag sluppit stenskott är mitt sätt att köra. Jag ligger inte 2 meter bakom ett framförvarande fordon i avvaktan på omkörningstillfälle utan väntar snällt på "stenskottsfritt" avstånd varefter hela omkörningen sker i andra körfältet. Jag är, och har alltid varit, mån om mina bilars skick men jag hanterar en ev skada bättre nu än jag gjorde för 20 år sedan. Då grämde jag ihjäl mig om det hände något med lack eller inredning vilket oftast slutade i bilbyte. Nu kan jag hantera en skada på ett mer nyktert sätt. Vet jag bara att jag själv har varit så försiktig jag bara kan är det ju bara att acceptera att olyckor händer. | |
|
Stenskott går ju inte att undvika när man använder bilen även fast man håller avstånd. Dörruppslag är en annan sak. Körde 23k mil i förra E60'n över 6 år och fick inte ett enda, eftersom jag bryr mig och parkerar långt från alla andra. Stenskott händer tyvärr även för mig, fast det är tråkigt, men jag kan inte skydda bilen mot stenskott på samma sätt som jag skyddar den mot dörruppslag. |
|
|
Pucko?! Du kanske ska tänka på hur du utrycker dig i fortsättningen!! Så kan du kalla din farsa, inte mig!! Har man en bil för 400k till försäljning, ser man till att alla bucklor är riktade, stenskotten ofylda med stift och alla visuella avvikelser är åtgärdade. Inredningen brukar avslöja mer om skicket på bilen än glansen i lacken. En annan sak är däcken. Har man lågbudgetdäck (typ LingLong) på en bil för 400k är det för mig ett varningstecken. Är bilen fullservad på märkesverkstad är det ytterliggare en kvalitetssäkring. |
|
|
Måste säga att jag håller med båda "lägren" i denna diskussion. Håller med Capainoats, Christiian mfl. angående att dörruppslag mm. att det är ett tecken på hur bilen sköts, i 99 fall av 100. Vidare håller jag FULLSTÄNDIGT med Marin angående stenskott. ALLA bilar som rullat på de svenska vägarna, från några hundra mil och uppåt, har stenskott. PUNKT SLUT! Ni som påstår något annat är helt frikopplade från en tråkig men sann verklighet vill jag påstå. Sen är det ju en frågan om hur MYCKET stenskott bilen har och hur mycket dessa stenskott verkligen SYNS vid en normal okulär "besiktning". Absolut så påverkar ditt körsätt hur mycket stenskott din bil får som Leif är inne på med att påstå att en bil från 04 (med uppskattningsvis iaf. minst 3000mil på mätaren???) skulle vara 100% fri från stenskott är löjligt och påståendet har ingen fysiskt verklighetsförankring. Stenskott kommer inte bara framifrån från framförliggande fordon utan även från dina egna hjul. Vidare anser jag att man inte är realistisk och riktigt frisk om man avstår från en i övrigt felfri bil med några år på nacken och ett antal 1000mil, som passar dina önskemål till 100%, pga. lite stenskott i fronten. En omlackering av utsatta delar är ett UNDERHÅLL av sin ögonsten för att ha den i toppskick. Mvh Jimmy |
|
| Bra sammanfattat Jimmy! | |
Verdi |
Stenskott får man även av mötande bilar. Svårt att undvika. Lika med dörruppslag. Jag parkerar i ett rätt trångt parkeringsgarage. Det går inte att undvika. Lika på jobbet, parkeringsrutorna är i regel rätt små och det är ofta så fullt att det inte går att undvika "grannar". Nu kör jag iofs inte en M6 till jobbet och det är stor skillnad på en bruksbil och en entusiastbil. Men ändå. Vissa saker rår man som ägare inte över. Däremot kan man serva bilen på märkesverkstad, ha märkesdäck och en fint hållen inredning. |
| Jimmyboy: Vad bra, då är vi överens om att körsättet, och därmed ägarens sätt att sköta bilen, påverkar risken för stenskott. Ditt uttalande, om att min -04:a har klarat sig från stenskott är "löjligt och har ingen fysiskt verklighetsförankring" är tyvärr en trend på detta forum. Allt tenderar till att måsta vara endera svart eller vitt. Om jag har ett undantag till bil (som bekräftar regeln) så är det enligt Dig helt omöjligt. Det kan Du Jimmyboy även sitta på distans och tvärsäkert yttra Dig om, men vad vet jag? Jag har ju bara haft bilen sedan den var ny och sedan inspekterat den varenda gång jag handtvättat den de senaste 7,5 åren. Nu slog det mig! Jag är en sådan där person som beskriver bilen som perfekt i skicket i en annons och sedan när alla kommer och tittar så är bilen i bedrövligt skick. Attans, den insikten var jobbig... | |
|
Leif, din bil är säkert jättefin. Men på 7,5 år, hur har den lyckats undgå att träffats av en enda liten sten, humla eller geting. Det ger märken, de kan vara stora, små eller rent av mikroskopiska, men de finns ändå där. Jag skulle själv aldrig tillåta någon annan att granska en bil jag kört och lova att betala dem för varje litet märke de kan finna, för den som söker han finner. En bil som rullat i 7,5 år, alla säsonger, måste ha träffats av någonting. Märket kan vara så litet att vissa tycker det är löjligt att nämna, men det finns ändå. Sen kan man väl vara lite trevligt trots att det är internet. Pucko och ord i den klassen kan man ta någon annanstans tycker jag. __________ Mvh Grelle |
|
|
Leif: Förstår att du är rädd om din bil samt att du sköter och kör den därefter, låter precis som mig faktiskt. Men i min extrema pedantiska strävan att hålla min M3:a i "mint condition" så inser jag fakta - att det är omöjligt, ja precis, omöjligt att köra den på vägarna utan att bli den på något sätt blir utsatt för stenskott även om jag håller avstånd, aldrig kör på grusvägar etc. Motorvägskörning - man blir omkörd av en idiot som går in för snävt framför eller mer vanligt i mitt fall en bil som går ut framför dig på motorvägen när du precis ska köra om. Känns det igen? Och som jag var inne på innan så "blästrar" dina däck bakom hjulen både fram och bak vilket naturligtvis är ofrånkomligt så till vida du inte skärmar av hjulhusen på din bil med stora specialtillverkade stänkskydd. Som Grelle även är inne på så finns stenskotten där i varierande storlek, speciellt på en bil som är 7,5 år och som jag antar (mht bilmodell) också rullat vinter. Hur långt tror du en dubb från framförvarande fordon med dubbdäck på motorvägen kan flyga och studsa innan den träffar bilen bakom? 100m? Nä lägg ner snacket om nyskick och inga stenskott i annonser mm, för på en begagnad bil, som är körd året om och inte är omlackerad, hittar man en hel del av den varan om man går på djupet vid en okulär besiktning. Mvh Jimmy |
|
| Jimmyboy: Jag märker tydligt att Du har den bestämda åsikten att det inte finns en enda bil i Sverige från 2004 (eller nyare heller för den delen) som inte har stenskott eller andra skador i lacken. Därför kommer jag aldrig att lyckas övertyga Dig om att jag har haft den turen att min klarat sig. Jag har än så länge inte (förutom tur och försiktighet vid omkörningar) i denna konversation angett andra skäl till varför den kan ha klarat sig såsom: typ av bil (första modellen X3 med plast upp till "midjehöjd"), mest stadskörning, V70 AWD MY11 (att använda vid grisväder på vintern), antal körda mil, saltade vägar där jag bor (istället för sand) m.m. Jag väljer dock att avsluta här då jag varken har något nöje eller nytta av (jag vill ju inte sälja den) att försöka övertyga Dig om min bils skick. Jag gör som Du säger, jag lägger ner snacket... | |
|
Ta en bild på fronten och lägg upp då Leif. Du kommer aldrig övertyga dem annars. Håller med Marin i den här diskussionen. Att köpa bil efter vilken som råkar ha minst stenskott är inget bra sätt att filtrera ut välskötta exemplar. ------- //Lövet |
|
deamon |
Annars kostar ju folering 15000 hade hellre köpt en 07a för de pengarna |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.