AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.555

BMW Kunskap: Hur många remmar finns det på bilen?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej!

Jag tänkte starta den här tråden med en öppen fråga till våra medlemmar. Hur många remmar finns det på en BMW 318i (E36) från 1992 med M40 motor?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om du har ac så borde det finnas 3 remmar. Kamrem, ac-rem, servo- och generatorrem, vilken även driver vattenpumpen. Här kan du hitta mer info: Länk

Viktigt är at ha koll på serviceintervallet på kamremmen på just M40-motorn. Om inte intervallet har ändrats så skall det vara 4000mil och åren har jag för mig är 4 till antalet. Går kamremmen av så blir det till att lyfta toppen.

Mvh H
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för svaret!

Ja, det verkar rimligt. Jag har inte AC på min, men jag antar att AC har en egen rem. Så det blir 3 drivremmar för modeller med AC, eller 2 drivremmar för modeller utan AC. Det blir alltså 4 eller 3 remmar totalt, om man räknar även kamremmen.

Rem 1: kamaxel
Rem 2: fläkt, generator, vattenpump
Rem 3: servopump
Rem 4: AC

Då undrar jag lite, hur vanligt är det att en BMW serviceverkstad inte vet hur många remmar det är på bilen? Är det vanligt när det gäller just den här typen av bil?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är bakgrunden till frågan?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jo, jag hade bilen inne på service igår. De fick i uppgift att byta kamrem och alla drivremmar. Kamremmen hade gått 1 år över sitt normala intervall, och jag ville inte riskera haveri. Men de får även se till att byta drivremmar när de ändå håller på tänkte jag, för jag visste inte när de byttes senast. De har bytt kamrem och den ena remmen som driver fläkten, generatorn och vattenpump. De sa till mig att de inte hade hemma den lilla remmen som driver servon.

De visste alltså inte att det är två drivremmar på bilen, inte bara en. Men jag var ju inne hos dem förra veckan för att boka tiden. Jag sa ju att det är två remmar. Men efter lite om och men och letande i datorn så var de övertygade om att det bara är en rem. Så jag tänkte "vad vet jag, det är ju en BMW verkstad, de vet nog bäst". Jag är ju ingen höjdare när det gäller bilar alltså, men jag vet ju ett och annat.

Men det visade sig alltså att det är faktiskt två drivremmar på bilen. Det visste de inte förrän de öppnade huven. Men då hade jag redan lämnat in den för service. Och de skulle lämna tillbaka bilen under dagen som vi kommit överens. Så då gick det inte att beställa remmen för då skulle bilen stå på verkstan över natten. Men jag hade hellre väntat en dag till än att inte få allt gjort. De sa inget till mig om att det saknades delar, och de hade redan monterat ihop allt när jag kom för att hämta bilen.

Deras ursäkt var att de inte får in den här typen av bilar så ofta. Det sa man när man skulle boka servicetiden också. Redan då var de osäkra på hur många remmar det är. Och de ville inte riskera att beställa en del som sedan visar sig inte behövs, för då kan de inte sälja den. För det kommer sällan in kunder som söker efter delar till den här typen av bil sa man. Och de får in såna här bilar på service kanske fyra gånger per år.

En drivrem som inte kostar mer än 200 kr... mmm... visst ja, de går i konkurs om de inte säljer den!

Nu vill de ha typ 1000 kr för att byta den andra remmen också. Det är typ 200 kr för remmen och 700 kr för arbete. Det känns lite oseriöst tycker jag. Jag är student, jag har inte råd med att betala dyra servicebesök.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Alltså jag är nöjd med det som de faktiskt har gjort på bilen. Motorn går jättebra nu, den har även slutat att ticka. Det är ett vanligt problem med M40 att den börjar ticka efter några mil. Men jag är inte nöjd med att de inte har gjort allt som de skulle göra. Bara för att de inte vågade ta risken att gå back 200 kr... jag sa ju att det är 2 remmar, men de vägrade lyssna, för enligt deras dator så var det bara en. De kunde åtminstone ha ringt och frågat om jag vill byta den.

Alltså... de verkar ju tro att det är s.k. "serpentine" rem på den här bilen. Det är en nyare typ av remmar som oftast är långa och driver alla komponenter i stort sett, förutom kanske AC. Hur kan det vara den typen av rem när det är så gammal motor/bil?! Det är bara vanlig v-rem.

Jag förstår inte varför man inte går ut och tittar på bilen när man är osäker, eller frågar en erfaren mekaniker. Man stirrar sig blint på vad som står i datorn. Och det står säkert inte speciellt mycket där när det gäller så gamla bilar. De sa till mig t.ex. att det är väldigt svårt att hitta olika kitt till den här bilen för att hålla kostnaden nere, men efter lite letande i datorn så hittade man ett kamremskit, "kuggrem för kamaxeltransmission" hette det.

För att vara en BMW verkstad så verkar de ju inte ha särskilt bra koll på vad som gäller. Men det kanske är bara de gamla BMW bilarna som de inte har koll på? Det verkar ju rimligt... om man tänker sig att det inte rullar särskilt många BMW bilar av äldre årsmodell på vägarna, samt att unga mekaniker kanske inte har någon direkt erfarenhet av att arbeta med dessa bilar. Men jag har inte råd med en helt ny BMW. Man ska väl kunna få service även om man har en gammal modell?! Man ska inte behöva ha senaste årsmodellen hela tiden för kunna få service på den?...
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Det enda du ska betala är vad den andra remmen kostar! Att ta extra betalt för att göra ett jobb dom borde gjort från början är bara löjligt. Det är inte ditt fel att dom inte beställt hem rätt delar, trots att du sa till dom att det är 2 remmar. Har dom tagit på sig jobbet och tagit betalt för det får dom se till att slutföra det med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.