|
|
|
|---|---|
|
Har sökt en del på forumet men blir inte riktigt klok på det, får se om ytterligare en tråd kan hjälpa mig. Mitt problem är vinterdäcken till E61:an. Köpte den förra våren och fick med en uppsättning centraleuropeiska däck från Nokian, i bilens originaldimension, 225/55-16. Min första vinter med E61 ingav inte förtroende, men jag har lite svårt att finna orsaken och veta vad jag ska köpa för däck till denna vinter. Jämfört med min E39 (sedan) är det många saker som ändrats, så det är svårt att veta exakt hur varje parameter påverkar. E39:an har jag alltid haft gott förtroende för och upplevt att jag vetat var jag haft. De uppenbara skillnaderna med E61 är -annorlunda bakvagnskonstruktion, luftfjädring -bredare däck (225 mot 205) -centraleuropeiska däck, 8 år gamla (och vad jag sedermera läst mig till: inte nåt vidare från början). Kanske finns det fler skillnader. Jag känner att jag resonerar i cirklar när det gäller däckvalet; först obubbat, men kanske 205:or för ökat tryck mot backen, sedan kanske dubb och då kanske man kan ha 225:or i alla fall. Blir 205/60 svajigt i nordisk friktion? Dubbdäck verkar vara stabilare? Jag har heller ingen tydlig preferens (dubb/nordisk friktion) vilket gör det svårare... En viktig sak är att jag vill att min fru, som är måttligt bilitresserad, ska känna sig trygg och inte tycka att BMW är ena hala jäklar att hantera. Sammanfattningsvis, räcker det med att köpa nya däck (dubbat/nordiskt) eller ska jag även gå på ett smalare alternativ? Är det någon som kör sin E61 på 205/60 -16? | |
|
Jag är väldigt nöjd med 205/60-16 dubbat på min. Körde första vintern med 225/55-16 nordisk friktion som jag fick med bilen, de gick hyfsat utom på is. /Jonas |
|
|
Jag köpte nyligen nya Goodyear Extreme dubb 205/60 16 och det känns lite slingrigt vid motorvägskörning jämfört med mina förra halvslitna kontinentala Goodyear Ultragrip 7+ i samma dimension (som var helt värdelösa på snö och is). Jag hoppas på ett klart bättre grepp på vinterväglag med de nya. Det är möjligt att 225:or hade gått lite stabilare på barmark men smalare sägs ju vara att föredra på snö och is. |
|
|
Köpte nya dubbade Michelin X-ICE NORTH 2 i dimension 215/55-16 till min E39,a. Tyvärr bara asfalt än så länge men dubbdäck ska tydligen köras in ca 50-100mil på asfalt. Är iaf kanon nöjd med stabiliteten på torr väg för att vara ett dubbdäck :-) Har andra erfarenheter med andra bilar/dubbdäck där bilen vandrat som en orm på torr asfaltkörning = obehagligt :-( |
|
|
Jag har beställt nya Nokian Hakka R (friktion) 205/60 16 till min E61. Nu kör jag på Nokian Hakka 5 225/55 16, men dom är helt slut. Får däcken monterade på bil nästa fredag, jag återkommer med omdöme. |
|
|
Bara ett litet tips, kolla med försäkringsbolaget om du vill ha annat än vad bilen är godkänd för. Jag fick inte avvika något när jag pratade med mitt :( |
|
| Tack för era svar. Då finns det i alla fall några som provat på lite smalare däck till E61:an. Man tycker ju, dvs jag i det här fallet, att försäkringsbolaget inte skulle ha något att erinra när jag försöker få så bra fäste och känsla som möjligt, men det kan ju vara så att de ogillar vad de tycker är hemmapåhittade dimensioner. Ska kolla med dem. | |
| Är det någon som har erfarenhet av Nokian hakkapilitta R 205/60 16? Är de tillräckligt stabila på barmark? Tänke köpa 225/55 16 men de verkar vara slut hos leverantören igen... | |
|
Satte just på mina ett år gamla Hakka 7 205/60 16" på E39an och det är sladdrigt i 110km/h på asfalt. Inte ostadigt rakt fram eller så men det gungar om man provocerar. Det gör inte sommardäcken 235/45 17 alls. Hade gamla Hakka 1 förut i 215/55 och de var också sladdriga så frågan är om 225 gör så stor skillnad. Stor nackdel mot sommardäcken ska det ju vara när det är plusgrader. |
|
| 205 är bättre tycker jag, har haft båda | |
| 205-60-16 vs 215-55-16 dubb på min 540 e39,205 var mye mye bedre på is og snø (Michelin X-ice) | |
|
Mina Nokia Hakka 5 har fungerat klockrent i dimension 225/55-16. Köpte dom nya förra året och hade en väldigt trevlig vinter. Tyckte jag kunde forcera bilen rejält innan den tappa fäste. Med vänlig hälsning, Kristoffer |
|
|
Jag kör 205/60-16 Hakkapeliitta 7 på min e39 530i, jag är väldigt nöjd. Bilen blir givetvis inte lika körglad som med sommardäcken, men den drar mindre och känns som att den går säkert. Med den dimensionen får du rätt rullomkrets. /Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.