|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag hade en stor OBC liggandes som jag en gång monterade i en 525iT -93 som sedermera krockades. OBC'n räddades, och nu tänkte jag montera den i min nuvarande -94 525iaT. Jag kopplade strömmen rätt och satte i den. Tiden och datum funkar, temperatur likaså. Den vet även hur mycket som är i tanken. Går jag in i testerna, så visar den dock 0 i förbrukning l/100km och 0 i hastighet. Men den visar förbrukning i l/timme, även om jag kör. Detta tolkar jag som att obc'n inte vet bilens hastighet, och därför inte kan räkna ut förbrukning. osv. Frågan är då om jag kan mäta mig fram till om obc'n får impulsen i kabeln, så jag vet om jag ska leta i OBC eller i instrumentet? Finns det något annat jag kan göra tro? Den mäter alltså inte genomsnittshastighet och förbrukning, men OBC'n i sig ser ut att må bra. Den har dock legat i ett ouppvärmt garage i några år, så det kan ju vara något i själva den också.. -- Markus | |
|
Kombiinstrumentet fungerar bra, ska tilläggas. Både momentanförbrukning och hastighet visas som det ska. -- Markus |
|
|
ok, jag tror jag hittat felet. Först kollade jag upp vilken kabel som var signalen från mätarhuset - det var en svart/vit kabel. Denna kabel återfanns även i kabelhärvan till radion, för att originalradion ska kunna höja och sänka musiken efter hastighet. Motståndet var noll mellan kabeländarna. Jag mätte spänningen när jag rullade, och nog fanns det nånting, och det ändrade sig med hastighet. I samma veva bytte jag radioenhet, och döm om min förvåning när instrumentet faktiskt mätte hastigheten direkt efter radiobytet, i två varv runt kvarteret. Jag stängde av och monterade in radio och dator ordentligt, sen funkade det inte igen. Så blev jag passagerare igår ett tag, och då satt jag och lekte med den halvt monterade datorn. Då visade det sig att det är ett simpelt glapp i den gröna kontakten. Hade inne datorn efter det, och tog isär och kollade. Såg inget som såg riktigt illa ut, så jag antar att det är kontakten. Får väl åka på skrot igen. :) -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.