|
|
|
|---|---|
|
Är det grön, röd eller blå? Någon som vet? Flåklypa | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du får nog suga upp lite och kolla, men om den är servad på BMW så är det stor sannolikhet att den är blå. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag har vissa kylproblem så jag kör bara destvatten och waterwetter i den nu. :-/ Flåklypa |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Färgen är tyvärr inget säkert sätt att identifiera typen av glykol. BMW kör bara med två typer, Inorganic Additive Technology Etylenglykol ("vanlig") samt Hybrid Organic Acid Technology Etylenglykol ("longlife"). Här finns mer att läsa Länk |
Flåklypa : Vad slutade det med, vad köpte du för glykol till din M3 E46? |
|
Färgen på vätskan spelar väl ingen roll? Det är den kemiska sammansättningen som är det viktiga. Glykolen ska vara fri från fosfater, nitriter och aminosyror. Helst en monoetylenglykol. Jag hade använt den som BMW rekomenderar. Castrol SF. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
Helt rätt, Fredde71. Titta gärna även på länken jag bifogat. Fast rekommenderar verkligen BMW att använda Castrol SF!?! Det tror jag inte på. Var eller vem på BMW rekommenderar denna? Castrol SF är en sk longlife, och använder sig av OAT-tekniken. Men BMW kör med HOAT-tekniken i sina longlife, och därför tror jag inte att BMW rekommenderar Castrol SF. Castrol SF är INTE med på listan över godkända kylarvätskor från BMW. Däremot är många andra HOAT kylarvätskor med. Castrol NF rekommenderas däremot av BMW. Nu är Castrol NF en "vanlig" IAT-EG kylarvätska men enligt BMW frå man blanda denna med alla andra (både IAT-EG och HOAT) kylarvätskor som finns med på deras lista över godkända kylarvätskor. |
|
Jag skrev lite fel där... "BMW Recomends Castrol" och tittade man i Castrols produktrekomendation för E46 Mr så blev det SF. Men jag vill minnas att det rekomenderats NF när jag kollat där tidigare... Därför gjorde jag om sökningen två gånger, för jag trodde det blivit fel. Men det är SF som rekomenderas till E46 M3 när man söker där nu... Skumt. Så det blir väl den gamla NF jag häller i nu under vinteruppehållet. HOAT började ju inte användas förrän efter att min bil tillverkades 04-2003. Och jag kommer ändå att byta oftare än vart tredje år så longlife är ju onödigt i min kärra! Men i 320d:n är det förmodligen HOAT från fabrik då. Tack för att du uppmärksammade mig på detta! En fråga till bara då. Har du den senaste TISen och kan kolla rekomendationslistan där? Jag har bara hittat 2006 TIS... Det borde ju tillkomma en del nya produkter allt eftersom de utvecklas? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
Jo, misstänkte att du hade tittat på Castrol's hemsida. För de rekommenderar även SF till min bil. Eller det står såhär egentligen Bäst : Radicool SF Bättre : Radicool NF Bra : Radicool Sen kan man diskutera hur lämpligt deras råd är. Jag tycker personligen att det är olämpligt. Om man flushar hela systemet och byter ut allt, då fungerar ju Radicool SF alldeles utmärkt. Men om man toppar upp eller byter någon kylarslang eller byter vattenpumpen så byter man ju ut bara ungefär hälften av allt kylarvatten. Då är det inte lämpligt att blanda in en OAT kylarvätska med en existerande HOAT kylarvätska. Om man har otur så kan dessa reagera med varandra. Jag ska höra med Castrol varför de har den rekommendation de har på sina hemsidor. Nej, tyvärr har jag inte en nyare TIS. Skulle dock gärna vilja se den uppdaterade listan. Det kan ju till och med vara så att de numera lagt till även Castrol SF - fast jag tror inte så är fallet. Men att blanda en OAT med en HOAT/IAT behöver inte betyda att det blir skräp av det - det finns däremot en sannolikhet att det kan bli skräp av det - och därför är det rekommenderat att inte göra det. |
Tittade i en nyare version av TIS, 03/2008, och där finns inte Castrol SF med. Några produkter var tillagd och några borttagna jämfört med 03/2006 men Castrol SF var inte med på listan. Jag har även ställt frågan till Castrol Sverige. |
Värt att notera att den tyska Castrol sidan ger följande rekommendationer för tex M3 E46 Länk - Castrol Radicool NF - Castrol Radicool Premix Här nänmns alltså inte ens Radicool SF, fastän produkten marknadsförs även i Tyskland. Länk |
|
Vågade inte chansa utan köpte originalglykol på BMW ! Är det Castrol som tillverkar den tro? Då är det väl NF i flaskorna. Men det stod ingen tillverkare på flaskorna... "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
Du fick med största sannolikhet Castrol NF i flaskorna (det var ju först from 09/2003 som BMW fyllde M-modeller med "livstids"-kylarvätska och eftersom din M3 är en -03 så är den tillverkad innan 09/2003). Såhär såg en 1.5L flaska ut år 2003 (kostade 66 SEK på den tiden) om man gick in och köpte hos BMW (den hade reservdelsnummer 83 51 9 401 739) Länk Men vid ett annat tillfälle när jag gick och köpte samma sak såg flaskorna annorlunda ut och det stod Castrol NF på dem. Fredde71 : Vad för artikelnummer stod det på kvittot från BMW? Jag har dessutom varit i kontakt med Castrol's tekniska support via email (mycket trevligt bemötande och hjälpsamma) och följande gäller angående rekommendationstabellerna på nätet. Dessa rekommendationstabeller bygger på uppgifter från databaser som Castrol köper in från en extern leverantör. Det finns två huvudaktörer, OATs och Olyslager och Castrol har använts sig av båda under olika perioder men vanligast idag är OATs. Tyvärr har BMW inte angett några specifikationer till OATs vilket gör att i databasen som OATs säljer till Castrol finns inga rekommendationer från BMW - var sig bu eller bä om någonting. |
OATS och Olyslager levererar oljerekommendationer till i stort sett samtliga bensin- och oljebolag i Europa. OATS Länk Olyslager Länk |
|
83-19-2-211-191 Radiator coolant original BMW 1.5 litre Länk Något som man trodde var enkelt visade sig vara rena djungeln! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
Vad jag har kunnat läsa mig till så är 83 19 2 211 191 den nya "livstids"-glykolen, då denna har sålts till BMW-modeller som garanterat ska ha den nya "livstids"-glykolen. Det är faktiskt inte omöjligt att BMW gått över och säljer *endast* "livstids"-glykol, oavsett till vilken BMW bil- eller motocykelmodell du ska ha till. Den nya "livstids"-glykol fungerar ju alldeles utmärkt i även äldre motorer. Är ju bara fördelar, de slipper ha två sorter på lager och slipper problem med att välja vilken man ska ha. Ingen som varit hos BMW på senaste tiden och köpt glykol till en äldre modell? Blev nyfiken nu på vilken glykol man får om man köper till tex en E30, E34 eller E36. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.