AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
945

Spänna vajer till parkerings bromsen

hejsan jag har 323 - 96 med kass parkeringsbroms.
tänkte spänna vajern, är det nån som har nått tips på hur man gör. tacksam för alla svar.
Su
554
SunKi
325i -92
Du tar lös läderbälgen runt handbromshandtaget och där finns annordnignen för att spänna..
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag vet inte om det är annorlunda på nyare bmw-modeller, men jag har en e30 och på dom skall man inte spänna uppe vid handtaget.
jag snackade både med dom på bilprovningen och verkstadspersonalen på bmw om detta.
man skall absolut inte spänna uppe vid handtaget utan man skall spänna i andra ändan.
på e30 gör du såhär:
1. skruva av ett av bakhjulen.
2. ta en ficklampa och lys in i hålen där hjulbultarna satt. du skall hitta en sak som liknar ett skovelhjul. det är bara att snurra lite på hjulet och lysa in genom hålen tills du hittar skovelhjulet.
3. släpp handbromsen helt.
4. ta en bladmejsel och peta på skovelhjulet så att du får det att snurra. det du gör när du gör detta är att du spänner handbromsen.
5. du skall peta på skovelhjulet i överkant. snurra tills du har låst bromsen så att det inte går att snurra på hjulet.
6. peta tillbaka skovelhjulet lite åt andra hållet. bara lite. annars tar handbromsen för långt ner.
7. skruva på däcket igen och gör om samma sak på det andra däcket.

ps. det kan vara lite klurigt att hitta skovelhjulet för det är inte sådär jättetydligt.
det är inte heller det lättaste att spänna åt det för det snurrar rätt trögt.

Esa
Ett lite tillägg bara:

Du ska låssa 3-4 hack.

När du gjort avanstående procedur gör du följande. Dra upp handbromsen 5 hack, justera sedan vajrarna så att bakhjulen knappt går att dra runt med handkraft. Lika hårt på båda sidor. Nu vet du att handbromsen tar lika bra på båda hjulen.

Man vet inte var gränsen går om man inte passerar den!
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag hade tänkt skriva det där med hur många hack man skall lossa jag också, men när jag spännde respektive släppte på min handbroms så gick det inte att höra några klickljud.
dom sa på bmw att man skulle lossa 5 "klick" efter att man spännt dom för fullt.
jag lyssnade som fan med inte klickade det inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.