|
|
|
|---|---|
|
Hej Var och tittade på en BMW 320i -09 idag, 3500 mil, allt var ok, fin bil, svensksåld mm. Hos en fristående handlare. Men en grej gjorde mig fundersam. Serviceboken bestod av ihophäftade A4 papper vikta på mitten (Som en A5 bok). Mycket enkel kvalitet, svartvitt tryck, dessutom flerspråkig. Ingen iklistrad lapp med specifikation på bilen, bara handskrivet chassinummer. En service gjord vid c:a 3000 mil. Jag har avverkat några BMW genom åren (den sista en 525 -02), alla med serviceböcker av hög kvalitet. Har ni stött på något liknande (eller skall den se ut så?) Calle | |
|
Verkligen inte. Min servicebok är inbunden, i flerfärgstryck och inga synliga nitar. Ser ut som de alltid gjort. Den där serviceboken är inte original. ------- //Lövet |
|
|
Eftersom bilen är svensksåld och så ny är det mycket lätt att ta reda på om rätt service utförts. Serviceboken du nämner är som sagt inte original, men det behöver inte va något fuffens för det, den kan ju helt enkelt va borttappad. Är bara en service gjord kan du ju köpa en ny servicebok och säkert få den ifylld retroaktivt. |
|
| En hemmagjord servicebok! Förra ägaren bör kunna upplysa om vad som hänt med originalboken. Eftersom endast en service utförts är det lätt att kolla med verkstaden om denna är rätt utförd som Japmax skriver. | |
|
Hej Tack för svaren, dom hjälper verkligen när man är osäker. Servicen var ok. Förre, och enda ägaren var ett finansbolag och jag orkade inte riktigt spåra upp föraren, dessutom var bilen lite för dyr. Hursomhelst köpte jag en i princip likadan bil, fast -07, av samma handlare, med en servicebok som föreföll ok. En fråga kvarstår, klistrar BMW inte längre in en dekal med specifikation på bilens utrustning i serviceboken? Calle |
|
|
Jag har aldrig sett en servicebok från en svensksåld bmw med utr-specen klistrad framme. Har bara suttit på de bilar jag köpt från tyskland. Alltså ingen "fel" om den inte finns med... Andra viktiga saker att kolla på i boken är att den ska va tryckt året före bilen eller samma år om bilen är uttagen sent. MVH Peter |
|
|
Hej Hel rätt, när du säger det så är det bara dom importerade bilarna jag haft som haft en dekal. Det hade jag glömt. Calle |
|
| På min E91 fanns utrustningspecifikationen på ett separat utprintat papper i mappen med manualerna. Den är på tyska och med tillhörande koder. | |
|
Jag kikade lite i tyska forum, det förefaller som tyskarna inte längre får någon dekal inklistrad i serviceboken. Att ha specifikationen på ett separat papper är lätt fixat, jag skrev ut min igår via en länk här på forumet. Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.