AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.237

passar e36 plåtfälgar på e34

r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
hallå.undrar om bmw e36 plåtfälgar med 195 65 15 passar på e34 525 år 90?
min vän säger alla e36 passar på e34 men e34 passar inte på e36 pga av et
är lite tveksam till min väns råd.finns det någon som vet hur det ligger till om det passar o är bra o köra med?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det skiljer för mycket i ET.

E34 = 5/120, ET20, 72.5mm
E36 = 5/120, ET47, 72.5mm

Du skulle kunna ta E36 fälgar och montera på en E34, men du skulle då behöva 25mm spacers. Jag tycker att 25mm spacers är i bredaste laget, inget jag skulle rekommendera (risk för att brytkrafterna på hjulskruvarna blir för stora).
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det skulle fungera om man skruvar fast en 25mm spacer i bromsskivan med separata bultar i ordinarie bulthål, och sedan skruvade fast fälgen direkt i spacern.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns inga böjkrafter i ett normalt fungerande bultförband utan bara dragkrafter. Därför fungerar det utmärkt med 200mm långa hjulbultar om man nu skulle behöva det. I många fall monteras t.o.m. hylsor för att öka bultens "klämlängd" d.v.s. det måttmässigt elastiska område den jobbar i. Man kan se det på vissa motorers avgasgrenrör, kranslager i midjor på entreprenadmaskiner m.m. Så det går utmärkt med 25mm tjocka spacers med genomgående bultar (om man hittar sådana) bara det finns centreringar på spacern. Det sämsta med den lösningen är allt mickel med att montera och vrida in tre hålbilder mot varandra. I detta fallet gäller det ju plåtfälgar och då är nog inte spacers någon ekonomisk höjdare..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har testat en E36 plåtfälg med 205/60-15 fram på E28 (som är snarlik E34) och det är verkligen på håret. Det går, men det är mycket tight och ej att rekommendera. Spacers, eller leta upp rätt fälg.

E34-fälg på E36 går faktiskt utan större problem om man håller sig till lite mindre dimensioner. Många som kör E36 på bana brukar åka med E34/E32-fälgar i 15" och 16" med 205/50. Då brukar ändå R-däck vara lite bredare än angivna mått.

Har också testat 8x18 5-seriefälg med 215/35-18 på E36. Funkar fram och hade funkat med minimal valsning bak.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Anders-72 : Nedanstående bil ska försöka illustrera hur jag tänkte.
Länk

Min tanke var att i bilden till höger får man ett böjmoment på 8Nm (vid kanten av skruvens infästning) medans om man lägger en 25cm spacer emellan så får man ett böjmoment på hela 208Nm - en ganska markant ökning på 2500%.

Men det här kanske bara stämmer om delarna inte är ihopdragna (dvs inte ett friktionsförband)? Om man drar ihop delarna så man bildar ett friktionsband, menar du då att friktionskraften mellan metallytorna tar upp den största delen av kraften på 800N?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, det var en ingående skiss! Ja, beräkningarna stämmer ju bra om ingen friktionskraft finns och om navstyrning saknas. Då beter det sig så.

Om vi tittar lite övergripande på friktionsförbandet så har de flesta BMW 5st M12x1,5. Om vi ponerar att de är i 10.9-kvalité (vilket jag inte vet) så är brottkraften 91,6kN (dragkraft) Före det uppnås sträckgränsen o.s.v. men vi gör det enkelt och säger att vi utnyttjar bulten till halva dess brottspänning. Då drar den med 45,6 kN och de fem bultarna pressar totalt fälgen med 229 kN mot skivan. Om man tittar hur man bedömer friktionskoefficienten på bultskallar och gängor så brukar man hamna runt 0,14µ för torra osmorda ytor. Det innebär att fälgen glider på bromsskivan vid en kraft av 229*0,14 kN = ca 32kN vilket motsvarar 3270 kg. D.v.s. hela bilens vikt på ett hjul + lite dynamiska laster om man så vill utan behov av navstyrning eller några böjlaster på bultarna. Det räcker oftast till även med smorda ytor a´la Bosse bildoktorn, men marginalerna minskar ju och om man har tjockt med t.ex. kopparfett kan man ju få dra efter någon gång också.

Det är alltså höga friktionskrafter mellan fälg/skiva/nav. Det är inga problem att borra en bultcirkel som bara i sig skulle räcka i noggrannhet vad gäller centrering av hjulet. Problemet är bara att saknar man navstyrning och en alufälg hänger lite på bultarna med det glapp som finns i hålen (ur centrum) innan man drar åt. Då sedan konorna når varandra rusar friktionskrafterna iväg mellan skiva och fälg så bultarna har ingen chans att skjuta fälgen mot centrum utan de förblir lite böjda. En vanlig plåtfälg har lite kortare bultar så den har större chans att åtminstone hamna närmre centrum utan navstyrning.

Som mekanisk komponent beräknas de flesta bultar enbart ta upp draglaster. Finns få undantag som t.ex. passbultar som har den slipad axelsektion på sig som är i en större dimension än den gängade ändtappen. Då överförs skjuvkrafter via den delen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tack för en mycket utförlig förklaring - de där friktionskrafterna var mycket större än vad jag trodde!

Då får jag ta tillbaka uttalandet om olämpligheten med för långa hjulskruvar. MAn lär sig alltid något nytt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.