AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.094

Kopplingsproblem, m3 e46 manuell.

Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
För er som inte orkar läsa och bara vill läsa problemet så gå ner en bit:

Tjena, jag har ett litet problem.. i somras var jag full och påväg hem från en bilträff.. och i stundens hätta bad jag min dåvarande tjej som körde att bränna lite gummi men skulle ha låtit bli för samtidigt som jag fippla med mobilkameran insåg jag att det kom rök men fan inte från däcken..

jaja.. det var det tänkte jag och kopplingen slirade en del påvägen hem. Dock hade den återhämtat sig ganska så bra kort där efter att bilen fått stå ett tag. (nån vecka)

I måndags fick jag tillbaka körkortet, slipper supa på kommande bilträffar och jag får äntligen vara ute en sväng på vägarna med M3:an innan snön är här! (haha) Dock fungerade kopplingen som den skulle som vanligt med lite bränd doft av lamell, (precis som alla andra gånger vi åkt under sommarn) I måndags träffade jag på en kompis som sa att det kunde ligga lite rester kvar och luktar bara eftersom kopplingen verkade fylla sin funktion.
Tills idag (torsdag) då jag märker att den inte vill koppla ur riktigt. får svårt att få i växlar och det gör så sporadiskt inom loppet av "nästa rödljus" Jag åkte inte mycket mer och ställde in bilen igen.

Jag kan tillägga att jag inte kört några vansinnes accelerationer eller slirat onödigt på koppling eftersom jag vet att den bränts i somras..

TILL FRÅGAN:
Kan något annat ha blivit drabbat i kopplingen för att man bränner lamellerna?

SYMPTOM:
*Kopplingen/pedalen vibrerar när jag släpper upp
*Den vill inte koppla ur ordentligt och jag får svårigheter att få i en växel.
*pedalen har blivit litegranna svampig kanske.
*inga konstiga missljud förutom ett ljud som vibrerar när man släpper upp, vilket låter ungefär som om man skulle ha vibrerat upp kopplingen med flit. (lamell antagligen?)

så vad kan det vara!?

Tacksam för svar!
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
solfjädern/kopplingen är nog körd o ditt urtrampningslager håller på att ge sig så att e e dags att riva. troligen bör svänghjul planas efter din flickväns bravad för de e nog "blånat" vilket du ser när allt är nere
Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
tack för svar!
Någon som vet bra o billig sats att köpa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.