AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.234

Tips! Lyxfällan ikväll 21:00. M3 E46.

Sida 3 av 6
Verdi
40 tusen för försäkring låter ju sinnessjukt.

Håller med om att om man inte har råd ska man inte ha bilen. Tycker däremot att det var rätt att vägra sälja till ett uselt pris bara för att det ska bli bra tv när han sitter och gråter över bilen.

För det är ju så de jobbar. Ok, i det här fallet kanske de har rätt, men jag kommer ihåg ett avsnitt när en snubbe fick sälja sina antika golfklubbor i trä för typ 10 tusen trots att han mer eller mindre levde för den hobbyn. Ok, har man skulder på flera hundra tusen så ska man väl göra sitt bästa men att sälja det käraste man har för en bråkdel av skulden känns inte rimligt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Å andra sidan, om alternativet är att praktiskt taget gå i personlig konkurs så är det väl ändå ganska givet att det är bättre att sälja till underpris än att inte sälja alls?

Att man har en hobby som man brinner för är väl kul, men om man inte har råd att syssla med det så är det bara att gilla läget.

/Masten
men killen var ju för sorglig, ett stort vuxet barn skulle man kunna säga. Att köpa ett dagis och tro man kan bygga om det själv utan att vara byggnadsarbetare är ju väl naivt, sen utan kosing och med en bil som drar otroligt mycket pengar plus ett dyrt krogliv. Inte ens ha värme för vintern i "kåken" spacklade väggar, badrum utan dörr mm. Självklart är det viktigt med hobbies men är man på väg i kk måste man ju tyvärr göra något åt det för det förföljer en hela livet och killen var ju rätt ung ändå. Sälja en M3 är ju inget man gör i brådrasket, det finns det ju andra trådar här på AP om. Förstår programledarna som känner frustration av att då inte få hjälpa någon som verkligen VILL och behöver hjälpen.

/Anders
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är verkligen 189 ett underpris från en handlare?
Han har ju haft den ute till försäljning för 215 utan att få den såld, handlaren måste ge garantier och täcka sina kostnader. Jag tror 189 från handlaren var ett rätt rimligt bud, nästintill lite för bra. men de fick ju reklam för sin firma iaf. Gissar på att strajpningen på vetten inte sitter där normalt....
189k är ett väldigt bra pris från en handlare kan jag säga.. Jag har erfarenhet sen i våras/vintras av att få skamliga handlarbud på min gamla Svensksålda 5000milare dock 02:a. Men den var i ett skick som jag inte sett någon annan m3:a i änsålänge.. Jag vart givetvis införstådd med att en handlare aldrig skulle betala mig bra för min bil, det bästa någon gav mig vart 169k(jag kollade bara hos olika audi,bmw åf då dessa vart märkerna jag endast var intressad av vid bilbyte). Slutade givetvis med att jag sålde den privat för runt 70k mer på en eller två veckor via denna sida :D
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Precis, jag tycker 189 tusen var ett helt ok bud!

Har snurrat ett par sv-sålda -05:or med CP paket på blocket senaste halvåret för runt 220 så jag förstår inte resonemanget att 189 var ett skambud...

I början på programmaet berättade ju Dennis att han betalat 180 tusen för bilen som han köpte av sin bror 2 månader tidigare! Sällan bilar stiger i värde:-)

Jodå bilar kan stiga i värde. Jag har sålt 5 m3or med vinst :) (sett till vad jag gav/sålde dem för)
NeZaN
Nu i efterhand och med tanke på vad ni alla har skrivit så tar jag tillbaka mitt uttalande om "skambud". Jag uppfattade det som att de dels var värda mycket mer samt att han gav mycket mer för bilen från början. Och samtidigt så var ju ändamålet att han skulle ordna upp sin ekonomi och då är väl 189 000:- en god start :)

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad han gav för bilen är nog inte relevant i detta fall då vi dels inte vet om han sa det korrekta priset och dels så var det en affär mellan två bröder och man fick ju intrycket av att det var fler saker inblandade. Är väl inte helt ovanligt att man avrundar lite nedåt när man köpt något lite för dyrt och han var ju lite trängd i det här fallet...

___
//Ulf
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

phoenix: he he..bara att gratulera isf..förutsatt att du inte är bilhandlare och handlat privat o sålt bilarna via finans för då talar vi sällan om realistiskt marknadspris....

De flesta bilarna idag sälj på blocket och då går det sällan att göra några klipp, folk är otroligt medvetna om priser och marknaden går lätt att kontrollera/jämföra med vad som säljs och till vilket pris...

Mvh Peter

Jag är ingen bilhandlare, snarare sinne för affärer. :)
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Hur mycket betalar ni som har M3:or i försäkring? Runt 40000 kr känns ju rätt saftigt. Skiljer sig prisnivån för försäkringspremier mellan E46 och E36 eller E30?
Jag betalade ca 900:-/månad BMW org.försäkring, helförsäkring, 1000 mil/år, 26 år gammal, 4000:- självrisk. Skilde ca 100:- mellan import/sv.såld
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Jag vet flera stycken som betalar 25-50000 per år i försäkring för sina M-bilar. Men bor man i Älmhult och jobbar på Ikea så blir det billigt eller hur Phoenix?

Killen i programet bor ju i storstad. Låter som en normal försäkringskostad för en kille i den åldern.

/P
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Jag betalar 14800kr hel/helår 23år,kristianstad mitt i smeten 9k självrisk, hyrbil etc etc :) min e36 m3 -97 kosta 17k :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
E36 3,2, Norrbotten, 37 år, 1000mil, 5000kr självrisk blev 11500kr/år. Inte så himla farligt med tanke på att min E34 540iT med samma förutsättningar blir 7700kr och E36 325iC 6500kr samt E30 325iXT 5000kr.
Men nog fanns det bolag som villa ha uppåt 40k av mej också...

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
NeZaN
Ja nu har jag visserligen inte köpt denna bil, men tittade för ca. 2 månader sedan på vad en M5 E39 skulle kosta på mig och fick ungefär samma kostnadsförslag på bl.a. Länsförsäkringar, Folksam och någon till som jag ej minns.

"Man", 24 år, Stockholms stad.
M5 E39 2003:a, Helårsförsäkring med 3000:- i självrisk. ca. 80 000 kr/år.
Jag tolkade detta som att de mer eller mindre inte ville ha mig som kund :)

Billigaste är Trygg Hansa på ca. 30 000:-/år i helförsäkring.

/NeZaN

NeZaN
Ska även tilläggas att jag har haft ett och samma körkort sedan 18 års ålder, och har bonusklass 7 av 9 om jag minns rätt.

/NeZaN

Ja nu bor jag ju inte i Älmhult eller jobbar på Ikea, men det var billigt ändå :)
An
33
Anlo
F40 118i M -20
Tack Kävlingepågen för länken till WebETK, mycket intressant. Angående "Motor: HECK", är det en felöversättning. På engelska står det "Drive: HECK", dvs bakhjulsdrift.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.