|
|
|
|---|---|
|
Vi diskuterade på jobbet idag att typ en dieselmotor inte ger så mycket värme så man måste ha extravärme för kupén. Min KU sa att kör du kort får du samma förbrukning som med en bensinare under vintern. Vad säger ni om detta? Hur mycket drar era 520d överlag? | |
Verdi |
Att värma kupén kräver en bråkdel av den effekt som krävs för att få bilen att rulla så det stämmer nog inte. Känns som ännu en myt. Har iofs inte nån 520d men hade en 320d förra vintern. Körde iofs inte så mycket kortkörning men den gick lika snålt som på sommaren. |
| Det är rent nys. Kör jag bara stad korta sträckor nu på vinter kan jag komma upp i 0,7. Min tidigare 525:à kunde komma upp i närmare det dubbla på motsvarande. Värmen är det heller inget fel på. | |
| Rätta mig om jag har fel, men dieselbilar kör inget kallstartsprogram som bensinarna gör. Detta gör att dieslarna drar mindre när de är kallstartade. | |
|
HFR: Om vi pratar Automat så har du helt rätt i det. Mina Bensin automat har alltid haft det och då drar dom SJUKT mycket. Vet inte om det är samma på dom nya F10 nu men skulle tro det. |
|
|
Att värma kupen på vintern i -20 kräver flera tusen watt (någonstans 4-8kW), särskilt just i uppvärmningsfasen, detta är inte försumbart jämfört med effekten som krävs för att "få bilen att rulla", däremot så klart försumbart med effekten när man accelererar hårt eller kört fort. Om vi säger 6kW så kan man köra nånstans runt 50-60 km/h med den effekten. Ponera då att man startar och fiskör ut från bostaden till vägen, står o puttrar vid ett rödljus, puttrar iväg till nästa rödljus och står där och puttrar etc. Då är effekten som behövs för att värma kupen plötsligt så stor i relation till effekten man spenderar på hjulen att motorn inte kommer att bli varm så länge man inte gasar på lite mer/kommer upp i fart. Det betyder också att om man kör bilen varm och stannar för att gå ut och "titta på naturen" så går motortemperaturen NERen del om man lämnar motorn på med full kupevärme. |
|
|
För befintliga emissionslagkrav så straffas dieselmotorer inte speciellt vid kallstart även fast de har kallstartsmoder. Det blir värre för kommande krav. En bensinare måste få fart på katten till varje pris fort. Det kostar bränsle.. Till sakfrågan, aldrig att en 520d drar lika mycket som motsvarande bensinare. Sen får ägarna svara om värmen räcker till. Ofta har dieslar någon slags tillsatsvärmare för att få acceptabel värme vintertid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.