AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.006

E36 325i saknar full effekt?

Köpte mig en E36 325i igår, har varit i kontakt med typ 5 st sådana senaste åren och vet hur dem ska gå. Tycker dock att denna går lite sämre, kanske 15-20 hk mindre än den borde ha o kanske inte riktigt samma bottendrag. Går annars jämnt o fint, inge tickande heller.

Den har dock öppet sportfilter utan avskärmning än sålänge vilket man ju tappar lite effekt men bör ju inte göra sååå stor skillnad. Kanske tändstift eller nåt? Men de brukar man ju märka på gången?

Har ni några tankar så är det mer än välkommet :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kanske tjuvluft, har du kollat bälgen mellan lmm och gasspjäll? Brukar dock bli lite lustig tomgång då med, men är det en liten spricka kanske det kan ge dessa symptom?

//Bjersér
Juste, det är ju de klassiska man ska kolla. Märkte idag tomgången sackar ner sig 2-300 rpm efter man släppt på gasen för att sen gå upp. Kanske normalt... Ska fixa en luftfilter-box först sen kan man börja undersöka närmare på bälgen!
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
har samma problem hittade stora rejäla sprickor i luftbälgen
har råkat ut för trasig luftbälg innan ochså så jag tror det kan vara felet

31
24
318Mys
318is -96
Denna tråd var intressant för mig,
Har precis köpt en e36 318is som har ojämn tomgång och går inte helt hundra på lägre varv. kan det också vara luftbälgen?
Kolla! Tar max 30 minuter att skruva bort luftbälgen o sätta tillbaka den. Jag "brukar" tejpa ändorna på den och sätta den i blöt o kolla efter bubblor samtidigt som du vrider lite på gummit

Har inte fått tummen ur att göra det på min bil men tycker den börjat gå bättre nu. Kanske vart lite sotig efter att förra ägaren inte varvat ur den ordentligt :)
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Bälgen är en klassiker som alltid spricker och skapar lurig gång och känns lite slöare. Sen kan det även vara lmm. SÅ testa ryck kabeln till den när den står på tomgång. Händer det inget när du rycker kabeln så är det garanterat den som är pajj. En fungerande lmm och man rycker kabeln så sackar den i varv iallafall. Kan gå bra på tomgång utan lmm men det är från bil till bil. Men just i ögonblicket när man rycker gabeln så ska man få någon som helst reaktion från motorn. Annars är den pajj.
31
24
318Mys
318is -96
Gick ut till bilen imorse, hade ett stort hål i bälgen. Haha tro fan att den gick konstigt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.