|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på en 330-07 (258hk) som gått 10000mil svensksåld. å frågan är om det är en driftsäker bil som funkar även på vintern? Mvh | |
| Ja. | |
| ja | |
| Det är trevlig bil som fungerar förvånansvärt bra på vinterväglag. | |
|
Jag ser fram emot att åka 330 E91 denna vintern. Förra året körde jag Citroën c2.... Den däremot är en urusel vinterbil ;) |
|
|
okej låter ju väldigt bra. läste en del på forumet ang n52 motorn å blev lite avskräckt, men är det så illa så att alla knackar å rycker? |
|
| Eller kanske inte knackar men det står ju mycket om att n52 har nå oljud är det nå att se upp med? | |
|
Motorn är helt underbar, rekomenderar den starkt har själv en och inga problem alls med den. Synd bara att det är just E91 du vill ha =).. Mvh Dennis |
|
| Låter ju mycket bra :-) så det finns hopp för den här motorn ändå. jo jag måste mer eller mindre ha en touring så det blir nog att handla 330iam. är det något annat man ska se upp med på dessa bilar,växellådor eller liknande? | |
|
Har hört talas om ett fåtal N52 (främst 06:or?) som har problem med tickande pga dålig smörjning. N53 (-08 och framåt) verkar ha större problem. Länk Min 07:a har precis passerat 10' mil och motorn låter precis som ny, även vid kallstart. Varför inte en 325:a? I stort sett samma prestanda men lägre förbrukning, större utbud och lägre försäkringspremie. |
|
| Ok då är det rätt så lugnt då. jo jag har letat 325 också men inte hittat nån fin med m-paket än så är det nån som har/vet av en 325/330 e91 med m-sport diesel som bensinare till salu så säg till. :-) | |
| Det finns en fin E91 325i M-sport -07 på Powerbörsen :) | |
| Älskar min E91 330i både sommar som vinter. Motorn är fantastiskt mysig och går som en klocka, en bra klocka :) | |
|
Jag får sticka ut hakan och tycka att E91 inte var särskilt rolig när det är mycket snö. Kul att sladda med och går bra i fart men inte rolig vad gäller framkomlighet när det är mycket snö. Roten till det onda är att den är ganska/för låg och också väldigt lätt att det packar hjulhusen fulla med snö och is. Nu vet jag inte var ni kör men jag hade den 2009/2010 när vi hade riktig vinter i Sthlm och har familj och sambons familj uppe i Luleå resp. Skellefteå. Du ska inte köpa E91 för att det är en *bra* vinterbil tycker jag utan du får hanka dig fram om det är jävligt med snö. Jag hade dessutom friktionspuckar, bara 16" och inte breda, som gjorde saken ännu sämre. Jag lärde mig att undvika stopp i branta backar där jag haft nada problem med en Peugeot 307 och en Opel Astra. Och nu tar det det inte länge innan de som tar det personligt kommer att anklaga mig som är 40 år och bott i Luleå till 1997 för att inte kunna köra bil :) Det är samma i 1-forumet. Enligt vissa där är en liten bakhjulsdriven bil i princip bättre än en Landrover Defender i djup snö. |
|
|
Niklasp: Jag tänker inte uttala mig kring dig som förare men en bakhjulsdriven bil kräver en annan körstil än en framhjulsdriven och bägge dessa kräver i sin tur en annan körstil än en fyrhjulsdriven bil. Jag har i alla fall aldrig haft problem med bakhjulsdrivna 3-serie, inte ens min 60/40-sänkta E46 med breda 17" vinterdäck. Det tycker jag tyder på att bilarna åtminstone kan ta sig fram utan problem i svensk vinter om dem körs rätt, vilken körstil det kräver är däremot inte lika lätt att förklara. :) //Bjersér |
|
|
Nä, du tänker insinuera att jag tokgasar som en kärringoch kör fast på parkeringen osv ;) Det jag är ute efter är att man inte ska köpa en E9x med tanke på att få en bra vinterbil som tar sig fram överallt. Där finns det andra bilar med vettigare markfrigång. Pga att den är så låg så kan man få skotta sig loss där man minst anar det pga att man blir hängande på underredet. Det jag konstant får påpeka i såna här diskussioner är att det inte är rallykörning i fart utan mycket snö och <10 km/h (dvs. ta sig fram och ta sig loss). Det dumpade snö till knäna en dag i Skellefteå och kanske 2 km ut till E4. Då skrattar man inte direkt med en E91 utan väntar på plogen. Tjejens Astra och min gamla Peugeot var betydligt bättre på att ta sig fram i såna lägen just för att man inte blir fast på underredet. |
|
|
Det är inte sånt här jag kallar vinter utan när det är mycket snö och höga plogkarmar. Tänk istället att det är så mycket snö att bilen knappt tar sig framåt pga att den plogar snö framför huven. Då är det roligare med markfrigång än väghållning :) Länk |
|
| Och såklart lyckades jag länka till en x-modell... :) | |
| :)))) ska kanske beställa XDrive nästa gång | |
|
En sänkt E46 måste vara lägre än en original/M-sport E90 det är jag övertygad om? Finns viljan så tar man sig fram hyggligt! Inom rimliga gränser självklart, men hur ofta kör man genom närmre en meter snö som krävs för att det skall vara över huven på en original E90 vilket du beskriver? De få personer som har det behovet skall kanske hålla sig till 4WD och hög markfrigång men övriga 90% som köper 4WD kunde sparat många dyra kronor i bränslepengar på att välja 2WD! :) Att en E9x är en dålig vinterbil kan jag nämligen inte hålla med om. Och tycker man att bensin är billigt finns alltid 330xi... //Bjersér |
|
| Det funkar hyfsat men inte mer enligt mig. Man får räkna med att svära ibland när det snöat ordentligt. Ofta inträffar de lägena när man har som mest bråttom till jobbet eller liknande :) Jag körde nog 3500 mil med min E91 och mycket vinterväg i alla förhållanden så jag tycker att jag har fog för min åsikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.