AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.572

Rasslande motorljud vid kallstart

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Har ibland ett rasslande ljud när jag startar bilen när den är helt kall, har bytt kamkedja spännaren och fått spännt oljepumpsbultarna på verkstad så undrar om det kan vara något allvarligt? låter ganska otäckt om man nu kan utrycka det så. Har låtit så ända sen jag köpte bilen i augusti.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
glömde skriva att det gäller en 740-00 som är fullservad på rigos bil i halmstad.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Kanske kolla oljetrycket vid kallstart?

Kan ju vara nån spännrulle eller viscokoppling till fläkten som rasslar också.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Själva kamkedjan kan ju vara sliten också, men eftersom du bytt spännaren så kollades det väl om den orkade spänna kedjan tillräckligt?

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ganska vanligt med rasslande kamkedja på V8orna,när dom rullat +25k mil.I ditt fall verkar det dock som att spännaren inte får tryck vid uppstart,eller någon löprulle som låter.

BMW fûr allè
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Bilen har rullat ca 17300mil svensksåld med full service bok alltså garanterade mil. Det märkliga är att det bara är ibland det rasslar till.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
tror det er helt normalt på v8,min 540-00 raslar også ibland men bilen går som en drøm,tror felet er den øvre kedjespennaren som kan henga upp seg ved start en gang ibland.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur länge rasslar det då? Det är inte bara lite ventilspel innan tryck du hör?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
om det bara rasslar till någon-några sekunder vid uppstart kan det vara startmotorn, där fjädern inte drar tillbaka kugghjulet tillräckligt snabbt.
Hade det felet på en av mina bilar, är mest ett irriterande skönhetsfel.
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Troligen lyftarna som inte får fullt tryck direkt. Inget farligt om det tystnar inom 5-10 sekunder vad det än är tror jag.

Vad kör du med för olja ??

FordLTD

BMW och USA-bilsälskare :-)
Håller med om att det är nog inget allvarligt om det snabbt försvinner. Hade liknande ljud på min M3 sportevo vid kallstart men bara sällan , misstänkte att kamkedjespännaren inte fått upp trycket, håller med om att det låter som nåt större fel ell. ras på g. Fick en att vakna ordentligt. Försvann vid nästa startförsök och efter start, verkade inte förvärras eller åstadkomma annan skada, Håll för öronen och tummarna!/ Även solen har sina fläckar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.